Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Per Helge Seglsten

[#891] Etterlysning fra Riksarkivaren - hvordan gikk det?

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Denne har jeg postet før, men jeg prøver en gang til. Jeg går ut fra at det er interne kilder i Riksarkivet som har svaret jeg leter etter. Men hvordan kommer man til de kildene? Altså:I jakten på opplysninger om (von) Ely, kom jeg over et OBSERVER! i "Stamtavle over familien Campbell i Norge", hvor det framgår at Riksarkivariusen på 1850-tallet etterlyste medlemmer av Ely-slekten fordi de kunne ha krav på arv etter et landgods i Westphalen.Etterlysningen fant jeg referert til i "Familien Campbell i Norge" som ble utgitt av en Campbell i 1870-årene. Han skriver: - Såvidt erindres var det i 1854, at Norges Rigsarkivarius lot gjennom avisene utgå en alminnelig oppfordring om å meddele opplysninger angående familiene von Elys og von der Recks slektsskapslinjer, og det het at denne opplysning aveskedes for at disse slekters arverett til et større landgods (baroni) i Westphalen kunne bli legitimert. Hva utgiveren av nærværende stamtavler dengang angående familien von Ely hadde opptegnet av Stavanger Domkirkes ministralbok (det som ovenstående og i foranstående note finnes angitt med fødselsår og såpsdato) meddelte han da til de flere av familien Ely som dengang bodde på gården Haugland, og som sa seg selv å være i besittelse av en eldre stamtavle (formentlig de utgiveren senere ihendekommede, i noten nevnte skrivelse datert Stavanger 4. juli 1788 [FRA JUST HENRIK VON ELY TIL ONKEL DIDRICH ADOLPH VON ELY] og Haugland 1808 [FRA DIDRICH ADOLPH VON ELY TIL SINE BARN]), og ville sørge for å supplere denne for de yngre generasjoners vedkommende. Hvorvidt dette skjedde er utgiveren ubekjent, men han har grunn til å tvile på det. Imidlertid har genealogen Lengnick i København i sin, i foranstående note omtalte stamtavle av 1855, sagt at den danske linje av familien von der Recke, oppfordret av sine slektninger i Tyskland, grevene von der Recke Volmerstein, har ervervet bevis (av arkivdokumenter, kirkebøker mm.), som i enhver henseende er tilfredstillende selv for domstolene, slik at denne danske linje rimeligvis vil, etter tilendebringelsen av en i Tyskland påbegynt undersøkelse, engang erholde i det minste noe erstatning for det, dels ved stedfunden forsømmelighet fra en side, og kanskje også underfundighet fra en annen side, denne slektslinje forårsakede betydelige tap av fast eiendom.Spørsmålet er; ble det noe arv på Ely-familien på Haugland? Er det mulig å finne ut av det, for eksempel i Riksarkivets interne arkiver? Eller finnes det andre kilder som kan kaste lys over dette?Per Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Statsarkivet i Bergen har ikke kilder til å belyse dette spørsmålet, og debattforumet er neppe rette forum for henvendelser til Riksarkivaren/Riksarkivet.Anbefalt framgangsmåte: Skriv til Riksarkivet, Postboks 4013 Ullevål stadion, 0806 OSLO.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.