Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#930] Spionsak under 2 verdenskrig

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Hei Jeg lurer på om og hvor jeg kan finne informasjon om saken til løytnant Waldemar Aune som ble arrestert 22 september 1941 i Trondheim og overført til Vollan for å bli sendt videre til Møllergata 19 i Oslo 5 dager senere. Arrest grunnlaget er spionasje. 7 august 1942 blir han overført til Grini. 29 juli 1943 overføres han til NN-leiren Natzweiler sammen med flere andre nordmenn. Han er i Natzweiler og Dachau til krigen er over.MVH Stein Johannessen

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/86891-930-spionsak-under-2-verdenskrig/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg ville ha forsøkt arkivene etter SIPO / STAPO, men er usikker på hvor mye som er bevart fra Trondheim.For Bergen har vi relativt komplett arkiv 1941-1945 fra Statspolitiet, og i tillegg har vi de tyskførte fangeprotokollene for politiske fanger ("Haftbuch" og "Hauptbuch") fra Bergen kretsfengsel. Vi regner med at tyskerne ønsket å tilintetgjøre disse protokollene, og de ble reddet under dramatiske omstendigheter i mai 1945. Det kan derfor tenkes at de andre steder er gått tapt. Men dersom Norsk Fangeleksikon har opplysninger, har de funnet kildebelegg, og ergo eksisterer det kilder.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.