Gå til innhold
Arkivverket

[#949] Bødler


Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Mestermannen / skarpretteren / bøddelen hadde sin naturlige plass i Norge til et stykke ut på 1870-tallet. Lenge hadde hver by av en hvis størrelse sin egen bøddel, men ettersom det ble lengre og lengre tid mellom hver gang han måtte i aksjon, ble det et landsdekkende embete.Samson Isberg, døde i Bergen 25. mai 1873, 78 år gammel og forhenværende skarpretter. Han var den siste i Bergen som hadde embetet, og hadde i 1867 avstått det til Torjus Larsen i Kristiania.Såvidt jeg vet døde tre skarprettere i Bergen på 1800-tallet: Johannes Mylhausen var skarpretter fra 1790-tallet av, og døde 4. desember 1835, 72 år gammel. Hans etterfølger Torbjørn Petersen fikk en kort virketid. Han døde 22. mai 1834, 40 år gammel.I løpet av 1800-tallet var det tre henrettelser i Bergen: i 1803, 1825 og 1876, slik at det i seg selv slett ikke kunne gi noen sikker næring. Men siden de også hadde ansvar for omlandet, ble stillingene holdt oppe.Skarpretteren hadde i tillegg til selve bøddelgjerningen også en del andre oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg kom for ei tid tilbake over eit militært omgrep "profos(s)" som i følgje boka òg skal tyde militær avstraffar inkl. bøddel. Ved leiting i DA har eg funne 5 slike fra 1600-talet og litt inn på 1800-talet. Amund Olufsen er nemnd på slutten av 1600-talet, Rasmus Andersen døyr i 1760, Johannes Krogh i 1787 og Johannes Olsen i 1798. Den siste, som førde meg til omgrepet, Michael Schwitzer, må vere død mellom 1801 og 1810 då enkja døyr. Men eg kan ikkje finne dødsåret. Sonen deira var ein av dei gifte sjømenn som aldri kom heim att etter Napoleonskrigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.