Gå til innhold
Arkivverket

[#1029] Koggejomfru?


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Håkon Christiansen

Selv på Bergensk høres dette litt merkelig ut. Det skulle ikke være skjenkedame? (På vertshus, serveringssted, festlokale o.l.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg hadde selv lurt på om det kunne være kokkejomfru - eller koldtjomfru, særlig da det også er notert Hotel Nordstjernen, Bergen for den ene damen. Jeg fant yrkesbetegnelsen for 3 damer i Bergen, alle var de katolsk. selv om det lyder litt merkelig å forveksle kk med gg, så vil jeg nok også heller holde en knapp på dette med kokkejomfru i stedet for skjenkedame.Etter at jeg leste at kogger er futeral for piler, måtte jeg tenke på en gammel dame i smauet der jeg bodde som liten jente. Hun gikk daglig rundt med en kurv(-kogge?) full av ved på ryggen. Det har vel neppe noe med yrkesbetegnelsen "koggejomfru" å gjøre, men slik kan erindringer bli vekket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg er ikkje i tvil, koggejomfru betyr kokkejumfru, ei dame som kokar. At k blei til g er vel ikkje så rart. Verbet koke vart stava koge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.