Gå til innhold
Arkivverket

[#1062] Sogneprest i Stod, NT, 1760


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Hvem var sogneprest i Stod, Nord-Trøndelag fra 1860? Var det Ove Christian Broch som står oppført som sogneprest i 1801, eller var det en annen?Etter å ha fulgt prestene Christopher og sønnen Jacob Herslebs grundige og nøyaktige innførsler i kirkeboken gjennom 70 år, dukker det opp en ny håndskrift rundt 1760. Denne presten har vikariert i perioder tidligere, og startet sin karriere med å føre inn kvinnelige faddere før de mannlige. Han fikk umiddelbart min respekt, men han lærte nok raskt at slikt gjør man ikke på 1700-tallet!Vel, etter å ha fulgt denne presten gjennom 10 år har jeg oppdaget at det var nok ikke likestilling han hadde i tankene. Han er rett og slett en rotekopp i forhold til sine forgjengere. Etter 10 år har han nemlig fremdeles ikke klart å bestemme seg for om han skal føre inn barnedåp med farens navn eller uten, eller med fødselsdato eller uten, eller om hans skal føre inn barnet i det hele tatt! Det var kanskje jeg som var for godt vant med "gamleprestene", men nå lurer jeg altså på hvem denne presten var?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Andreas Erlandsen: Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Throndhjems Stift (1844-1855), side 325: Jacob Hersleb, født 15. desember 1686, døde 14. oktober 1758 som sokneprest (egentlig "vicepastor") til Stod. Etterfulgt av sønnen Christian Hersleb, født 1. mars 1714, residerende kapellan hos faren 20. mars 1744, overtok kallet etter faren, men han døde allerede i 1761. Da ble kallet overtatt av Ole Molde, født 28. mars 1721. Han ble utnevnt 17. juli 1761 til visepastor til Stod. I 1771 ble han "virkelig" sokneprest. Han døde i 1787.Ove Christian Broch, født 1736, overtok som sokneprest til Stod 16. november 1787. Han levde til 1809.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for hjelpen. Jeg trodde at det var sønnen Christian som overtok etter Jacob, men han hadde en pen håndskrift, og var strukturert, derfor fant jeg ut at det ikke kunne være ham. Ole Molde må ha vikariert i kortere perioder før han ble visepastor. Han omtaler forøvrig seg selv i 3. person både når han får barn, og når han er fadder i motsetning til sine forgjengere som benyttet "Jeg selv", samt slektskapsforholdet til alle sine slektninger i innskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Bare en liten korreksjon til Erlandsen, og med forbehold om at jeg selvsagt kan ha skrevet av feil fra kirkeboken, selv om denne perioden er korrekturlest: I følge mine notater er Christian Jacobsen Hersleb født 02.03.1714, kl. 1 om morgenen. Fødselen er innført av farfar Christopher, som må antas å være en pålitelig kilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.