Gå til innhold
Arkivverket

[#1071] Hva er "kagen"


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

En tidligere straffemetode var å dømmes til "kagen", men jeg har glemt hva straffen gikk ut på. Jeg synes å huske at det var slag, men pisking ble vel defintert som "miste sin hud"?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Vart du dømd til kakestryking vart du først bunden til ein pel. Framfor deg låg 9 ris (nærast ein dopelime). Bøddelen slo deg så tre gongar med kvart ris, ialt 27 gongar. Til sist kunne du bli brennemerka. I det siste tilfelle vart det gjerne straffearbeid på toppen.Ei høveleg straff om Digitalarkivet ikkje meistrar år 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk skal du ha! Dersom Digitalarkivet ikke mestrer år 2000, antar jeg at kakestrykning ville være å foretrekke framfor å starte alt arbeidet på nytt.....:-)Lykke til med år 2000!Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Har faktisk aldri tenkt tanken, men det høyrest svært rimeleg ut; staden der ein sat før ein vart kakestroken.Elle sjøl takk for det gamle,Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Hei! Tror nok ikke at kakstrykning (ikke kakestrykning!) har noe med kakebu å gjøre! Kak el. kag kommer fra middelnedertysk, og betyr pæl eller stolpe, mens kakebu er en populærbetegnelse for stedet hvor man satt på vann og brød, dvs. "kake". Flere steder i landet bruker også idag betegnelsen "kake" eller "kaku" om brød! Godt nyttår til alle, enten det går sånn eller slik med overgangen til 2000. Vennlig hilsen Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kan nok vere samd med sistnemnde. Men elles bør ein merke seg dei sist utlagde filane på DA - om slavane på Bergenhus. Der manglar det i alle høve ikkje på kakstryking!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.