Gjest Svein Hansen Skrevet Desember 30, 1999 Del Skrevet Desember 30, 1999 I 1865-tellingen har jeg kommet over en person som jeg tror kan vær een av mine oldemødre, født 1863. Hun har vært en nokså mystisk person, i den forstand at ingen har visst noe om hennes bakgrunn. Det kan se ut som om hun har vært uekte barn, og at hun har vokst opp i fosterhjem. Jeg tror at jeg har funnet henne med betegnelsen "Fosterbarn %Svigermoder%" i feltet for familiestilling. Min teori er at hun vokste opp hos sin 20 år eldre søster (sannsynligvis halvsøster), og at "%Svigermoder%" betyr at hun var datter av husfarens svigermor. Tellingen er jo primært organisert med husfaren som primærperson. Er det noen som vet noe om hva "%Svigermoder%" kan bety der det er oppgitt sammen med Fosterbarn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Anette Skogseth Clausen Skrevet Desember 30, 1999 Del Skrevet Desember 30, 1999 I 1865 og 1900 tellingene betyr % at noe er overstrøket i originalkilden. I dette tilfellet er altså svigermoder overstrøket. Går man inn på siden for spesialtegn (en lenke på tellingenes hovedside) vil man finne en oversikt over tegn som er brukt i forbindelse med den elektroniske registreringen av tellingene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts