Gå til innhold
Arkivverket

[#1079] Folio i tingprotokoller


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Først og fremst vil jeg ønske alle et riktig godt nytt år!I tingprotokoller benyttes betegnelsen "folio", som jeg går ut ifra er det tallet som står øverst i høyre hjørne på hver dobbeltside (ihvertfall på de tingprotokollene jeg skriver av). Mitt spørsmål er dermed: Betegner tallet begge dobbelsidene, eller den siden tallet er skrevet + neste side? Hva står egentlig tallet folio for, og hvordan benyttes det i arkiveringssammenheng, er f.eks. protokollene nummerert slik at man benytter protokoll nr. + folionummer? Hvordan skiller man da saker fra forskjellige bygder som har samme folionummer? Er det noen "mal" for arkivering av avskrifter?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Folio betegner egentlig et papirformat (noe større enn A4).Foliering består i å sette nummer på hvert ark, og dermed blir forsiden betegnet f.eks. Fol. 35a, mens baksiden da er Fol. 35b. Motsetningen er paginering, der hver side får sitt eget nummer, betegnet Pag. 35, baksiden Pag. 36.Man kan selvsagt innføre et løpenummer for saker på hver side, eller fra første til siste side i protokollen.I en digital fil er det ellers så mange muligheter for søk, at det vel ikke er så viktig å nummerere innen hver side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Tusen takk igjen for nok et informativt svar. Ettersom sakene ofte fortsetter over flere ting, med henvisning til tidligere fol.nr, har jeg funnet ut at jeg må starte med nummerering, og da bør det jo være korrekt.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.