Gå til innhold
Arkivverket

[#1095] Slavene på Bergenhus


Gjest Øystein D. Stiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein D. Stiansen

Jeg fant til min store glede at en av mine aner, Christian Hanneman Spohn, was slave på Bergenhus Festning 1788-1789. Han var "tienskarl paa TydskeBryggen" ble innsatt pga "Utroskab og bedragerie hos sin Hosbond", og fikk ett års straff.Finnes komplette rettsprotokoller fra denne tiden (1780-1790), slik at jeg kan finne igjen rettssaken mot min ane? Jeg regner med at man ikke kunne bli idømt ett års straff uten lov og dom.Til sist: finnes det noe god litteratur om slaveriet på Bergenhus i den angjeldende perioden?mvh Øystein Stiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Våre forfedre var nok minst like opptatt av lov og rett som oss, så vi kan trygt regne med at det har eksistert både forhør og rettssak, dom og ankemulighet. Alt er imidlertid ikke bevart, men såvidt jeg husker er materialet ganske komplett i siste del av 1700-tallet.Johanne Martens har laget en utmerket oversikt over Bergenslitteratur opp til 1970. Der finnes det referanse til litteratur om slaveriet og slavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.