Gå til innhold
Arkivverket

[#1184] Skipsruter til Australia 1885


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har tidligere i innlegg 598, forum 3, etterlyst "en gammel slektning", Olaves Østeby som vi mente hadde reist til New Zeland. Ved hjelp der bort fant vi at "Olaus Osteby" ble naturalisert på NZ i 1894, men deretter er han som sunket i jorden.Etter oppdateringer av emigrantregisteret over Kristiania, finner jeg at Olaves er registrert med reisedato 31.10.1885, at hans bestemmelsessted var Melbourne, og at han reiste med rederiet "Kong Bjørn". I "Solem, Swiggum & Austheim skipsindex" finner jeg ikke rederiet "Kong Bjørn", men seilskipet "Kong Bjørn" som i 1885 gikk fra Kristiania via Arendal og Kristiansand til Hamburg.Mitt spørsmål gjelder hva som var vanlige reiseruter til Australia på denne tiden, og om det var organisert fellestransport. I hvilke kilder kan jeg finne mer stoff?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Dette er eit innlegg som høyrer heime i slektsgranskarforumet. Her er det spøsrmål som kjeldene i Digitalarkivet som høyrer heime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.