Gå til innhold
Arkivverket

[#1214] Stavefeiler


Gjest IngerCarlson
 Del

Recommended Posts

Gjest IngerCarlson

I 1900 tell.for Kristiania står det Olaf Haralsen,Marn Haralsen,Johannes Haralsen, Anna Haralsen og Marget Haralsen. Adressen var Maridalsv. 177 b. Alle hette Haraldsen med d. Videre skal Marn være Marie Torine,Anna skal være Anne og Marget skal være Margit. Med hilsen fra Annes barnebarn Inger Carlson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det som for oss er avgjørende er hva originalen viser. Det morsomme er at det ofte er familiefaren selv som har bokstavert.Navneloven i Norge kom i 1923. Da først låste man stavemåten på navn, men mange steder er det først ved folketellingen i 1946 og opprettelsen av folkeregistrene man fikk klart definert bokstavrett gjengivelse av for- og etternavn.Dette er et tema som påkaller sterke følelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Det at det var stavefeil var jo egentlig litt mosomt, men problemet var at jeg ikke FANT disse i folketellingen. Jeg hadde ikke blitt fortalt at de bodde i Krisiania heller,så gjett om jeg jobba!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Namn treng ikkje vera stava slik ein skulle venta i ei teljing av tre grunnar: Vedkommande stava namnet sitt onnorleis i 1900 enn det han/ho gjorde seinare. Den som førte namnet inn i teljinga førte inn noko anna enn det personen normalt brukte ved teljingstidspunktet. Den som skreiv av teljinga har gjort ein feil. Slike feil er det ein del av. Å sikra seg mot dette ville rett og slett ha kosta meir enn me har råd til. Og med avgrensa ressursar trur eg dei feleste vil vera samde i at det er betre å bruka ressursar på å gjera meir materiale tilgjengeleg. Og, det er viktig, problmet med at namn ville vera stava onnorleis enn forventa ville framleis vera der, av dei første to grunnane. Råde mitt vil vera at ein i størst mogeleg grad brukar 'Børjar på' under søk. I vår del av Kristiana var det faktis om lag 40 menn som har fått stava namnet sitt Haral og ikkje Harald.Dei personane Inger nemnet er elles ikkje del av vår del av Christiania, dei 'tilhøyrer' RHD. Om her har skjedd ein avskrivingsfeil, er det nok ikkje vårt ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Det er vel egentlig problemet med alle søk på den slags kilder vi her driver med - man kan i verste fall måtte starte med første bokstav i et navn, og en vid tdsramme, men det vil vel ofte være den eneste måten å få treff på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.