Gå til innhold
Arkivverket

[#1247] Uklare datoer


Gjest Øivind Ask
 Del

Recommended Posts

Gjest Øivind Ask

Jeg leter etter opplysninger om min egen oldefar Ole Ask. Under "Vigde i Bergen 1816-1911" finner jeg han som Ole Olsen Ask (Stafsnes) født 23.11.1854 gift med Gertrud (feil - skal være Gjertrud)Olsen, i Korskirken 1889. De står oppført med to datoer, 10. febr og 10. nov. Hva er riktig?Nytt spørsmålJeg er usikker på når Ole Ask ble født. Jeg finner to årstall. I "1900-telling for 1301 Bergen" finner jeg at han er født i Askevold i 1854 og bor i Tysdskesmuget 6. I "Gravlagde i Bergen 1881-1911" finner jeg også Ole Olsen Ask, født i Askevold, bosatt i Tyskesmug 6. Han døde i 1902, men her sies det at han er født i 1842. Hva er riktig? Er han født i 1842 eller 1854?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Ole Olsen Ask og Gertrud Olsen gifta seg i følge kyrkjeboka 10. november 1889 i Korskirken.Kyrkjeboka for Askvold viser at : "Ole" vart fødd 23. november 1854 og døypt 10. desember same år. Foreldra hans var: "Grbr. Ole Halvorsen og Janike Olsdtr. Stafsnes".I kyrkjeboka for Nykirken står det som registeret viser at Ole Olsen Ask vart fødd 1842 i Ask i Askvold. Dette kan enten vere ein feil i kyrkjeboka, eller at det er ein annan mann. At adressa er lik tyder vel helst på det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

I filen "Vigde i Bergen 1816-1911" er det 3-4 stk i tillegg til Ole og Gjertrud som er registrert med dato i februar i en sekvens som burde være november (II tolket som 2 og ikke 11?).Er dette en feilregistreing ved punching som er blitt oppdaget for O&G, men ikke korrigert for de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.