Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1279] Hjemvendte Emigranter

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Ikke alle som emigrerte til Amerika, ble værende der hele livet ut. Mange kom hjem for godt, eller hadde en "tenkepause"her i Norge , før de eventuelt dro over til Amerika igjen. Det var jo ikke alle som lykkes der borte.Båtene som fraktet nordmenn/ svensker o.a. over til US hadde vel også med seg passagerer tilbake. Finnes det noe arkiv over de hjemvendte emigrantentene.Bakgrunnen for dette er at jeg forleden dag endelig etter 1 1/2 års leting fikk kommunikasjon med rimelig nær familie. Ca. 30 tremenninger bl.a.Noen av dem har skrevet til meg å fortalt at deres mor og besteforeldre dro tilbake til Norge og bodde der 2-3års tid. Jeg har funnet at de reiste tilbake for godt til Amerike 29.05,1903. Men det kunne vært artig å funnet listene for Hjemvendte emigranter også.Noen som har noen tips??mvh Tormod

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87239-1279-hjemvendte-emigranter/
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det har nok eksistert passasjerlister også for returpassasjerer, men de er ikke bevart så vidt jeg vet.Hjemvendte menn i tjenestedyktig alder var av interesse for militæret, og lar seg spore i Krigskommisariatslistene.Folketellingen 1910 har egen rubrikk for hjemvendte norsk-amerikanere, med opplysning om hvor de hadde bodd i USA, når de hadde utvandret, og hvilket yrke de hadde hatt der. (Denne kilden åpnes imidlertid ikke før i 2011.)Og de fleste emigrantprotokollene forteller om det er besøkende eller emigrerende passasjerer som går ombord.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.