Gå til innhold
Arkivverket

[#1279] Hjemvendte Emigranter


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Ikke alle som emigrerte til Amerika, ble værende der hele livet ut. Mange kom hjem for godt, eller hadde en "tenkepause"her i Norge , før de eventuelt dro over til Amerika igjen. Det var jo ikke alle som lykkes der borte.Båtene som fraktet nordmenn/ svensker o.a. over til US hadde vel også med seg passagerer tilbake. Finnes det noe arkiv over de hjemvendte emigrantentene.Bakgrunnen for dette er at jeg forleden dag endelig etter 1 1/2 års leting fikk kommunikasjon med rimelig nær familie. Ca. 30 tremenninger bl.a.Noen av dem har skrevet til meg å fortalt at deres mor og besteforeldre dro tilbake til Norge og bodde der 2-3års tid. Jeg har funnet at de reiste tilbake for godt til Amerike 29.05,1903. Men det kunne vært artig å funnet listene for Hjemvendte emigranter også.Noen som har noen tips??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det har nok eksistert passasjerlister også for returpassasjerer, men de er ikke bevart så vidt jeg vet.Hjemvendte menn i tjenestedyktig alder var av interesse for militæret, og lar seg spore i Krigskommisariatslistene.Folketellingen 1910 har egen rubrikk for hjemvendte norsk-amerikanere, med opplysning om hvor de hadde bodd i USA, når de hadde utvandret, og hvilket yrke de hadde hatt der. (Denne kilden åpnes imidlertid ikke før i 2011.)Og de fleste emigrantprotokollene forteller om det er besøkende eller emigrerende passasjerer som går ombord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.