Gå til innhold
Arkivverket

[#1297] Dataregistrering a la Danmark


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Har dere vudert å sette igang et registreringsprosjekt a la det de har i Danmark, med frivillige registratorer som sitter "for seg selv" og registrerer små biter av et omfattende kildemateriale, som så sys sammen sentralt? Jeg ser nå at de mobiliserer for å få registrert 1801-tellinga innen utgangen av 1801. Nå er kirkebøkene i Norge et mye større prosjekt enn det, men med mange nok frivillige i tillegg til de profesjonelle registratorene dere har, kunne det vel være en mulighet for å få prosjektet ferdig til sjuende juni 2005. Det hadde i hvert fall vært et "verdig" prosjekt.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Danskene prøver selvfølgelig å få 1801-tellinga ferdig innen utgangen av 2001.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

me er ikkje langt unna slike idear, gjennom at me prøver å etablera eit samarbeid med DIS Norge. Problemet vårt er at det kostar å sitja sentralt i spindelveven og organisera det heile. Og me er sørgeleg underbemanna. Og skal eit slikt prosjekt gå bra, er ein avhengig av gode støttefunksjonar. Men eg kan nemna at eg arbeidet med å utforma eit prosjekt langs linjer som du skisserer. Og er sjølsagt svært interessert i om det er mange som er interessert i å vera med på ein slik dugnad. Om det er, er det sjølsagt lettare å få gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg luftet dette på newsgruppa no.fritid.slektsforsking.diverse, og responsen derfra tyder på at det er flere der ute som er interesserte i å være med. Svarene avslører også at det i tillegg til en rekke DIS-lag, er lokalhistoriske foreninger osv. som allerede er i gang med å dataregistrere lokale kirkebøker. Vil det i ethvert tilfelle være mulig for Digitalarkivet å inngå "RHD-avtaler" med slike organisasjoner/institusjoner for å få tilgang til deres registreringer, eller er dere avhengig av et spesielt oppsett på det registrerte materialet for å kunne bruke det. Jeg går ut fra at målet er å sy sammen kirkebøkene til en samlet database med mulighet for landsomfattende søk.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.