Gå til innhold
Arkivverket

[#1311] Døde sjøfolk fra Bergen


Gjest Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Truls Songstad

Mange av mine forfedre i Bergen var sjømenn og jeg finner ikke når de døde. Dersom de kom bort på sjøen, i forlis og lignende, ville de da blitt registrert noen steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Svaret avhenger helt av hvillket tidspunkt som er aktuelt. Lenge ville man bare registrere begravelser, altså de lik som ble nedstt på kirkegården, og forliste sjøfolk m.fl. ville ikke komme med. Utover på 1800-tallet ser vi at enkelte prester begynner å inkludere også dem man ikke hadde funnet igjen. Men det synes å ha vært varierende praksis. Et problem med forliste sjøfolk pålangfart var jo at det kunne gå svært lang tid fra man måtte regne med at vedkommende var omkommet, til man faktisk kunne regne vedkommende som død. (Jeg har et eksempel fra Bergen der en sjømann forsvant med skuten sin i 1878, og der han står oppført i 1891-tellingen, og konen først i 1895 ved dom fikk ham erklært død.)Det stedet der vi kan regne med å finne forliste sjøfolk er i meldingene til skifteretten, og i dette hundreåret også hos folkeregistrene. Det ville normalt gå meldinger hjem via utestasjonene for sjøfolk som døde ute, og de vil være registrert i kirkebøkene uten nummer.For Bergens vedkommende har vi matrosruller tilbake til rundt 1750. Der vil vi finne opplysninger som "død på hospital i Buenos Aires", "forlist med hele mannskapet på en reise til Amerika" osv. Dette materialet har vi for Bergens vedkommende helt opp til 1987.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Matrosrulle 1754-1800 er lagt ut.Vi har edb-register til sjømannsrullene 1869-1948 (kun navn og nummer), og edb-register til hovedrullen 1840-60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det finnes ikke noen med dette navnet i registeret! Derimot 4 andre med fornavn Ellert Martin.Ellert Martin Hansen står heller ikke i rullene over utskrivingsaktuelle soldater 1866-1890. Det skulle tyde på at han enten hadde flyttet fra Bergen, eller at han var død i ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Siste kjende spor etter Ellert er ein fattigprotokoll for Bergen, der det står ca 1872 at han skal sendast til (Nedre-?) Tveit i Lindås, og systera Marie til ein annan Tveit-gard i same bygd. Men opplysinga om Ellert er overkryssa med eit tydeleg, men udatert kryss. Dette har eg tolka som at han ikkje lenger er fattigvesenet sitt problem, gjennom at han enten er død eller har skaffa seg eiga inntekt. Kva seier arkivkyndige til denne tolkinga? (Eg har gått gjennom døde i Bergen og Lindås i denne perioden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det gir god mening at han strykes av fattigprotokollen i 1872. 14 år gammel var det nok meningen at han skulle forsørge seg selv, dersom han ikke hadde et alvorlig handicap. Men jeg finner ham ikke konfirmert i Lindås (han ville bli registrert av militæret på det sted der han ble konfirmert), og heller ikke død der. Han kan ha dratt til Amerika, men neppe ukonfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Jaja, då blir han vel framleis ei uløyst gåte. Eg har følgt denne familien gjennom fleire år i fattigprotokollen - svært interessant å sjå kva dei fekk i støtte, og kva dei fekk støtte til. Ein gong var det sko til mora, ein gong ei lesebok til borna, o.l. Det var derfor av stor interesse å vite om det "vart folk" av dei til slutt. Systera har stor etterslekt i Lindås, men ingen kjenner til Ellert der heller. I alle fall, takk for at du leitte etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Larsen

Jeg finner ikke matrosrullene 1754-1800 som dere skal ha lagt ut..Men jeg lurer på om dere har noen dødsregistrering på Hans Peter Larsen, f. i Fusa 28.10.1829, gift i Bergen 25.5.1862 med Hansine Benedicte Hansen Fredriksen. Han var bosatt i Bergen og var styrmann og skipper og forliste i desember 1882 - ved Normas forlis.Ifølge en oversikt over skipsvrak langs den engelske kyst, fra LLoyds, var det et forlis med en ukjent båt 7.12.1882 ved Runnelstone nær Landsend kl. 21.30. To båter skal ha blitt satt på sjøen. Min søster Guri Westfal-Larsen tror kanskje dette kan være Norma, men det er vel vanskelig å påvise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Matrosrullane finn du under "Kjeldetype" og der under "Militære rullar". Elles finst det ei engelsk bok om skipsforlis. Eg har ikkje korrekt namn for handa her, men den heiter noko med "Disasters at Sea". Eg kan kome attende med det når eg kjem meg heim. Den har dei heilt sikkert på arkivet i Oslo, i alle høve på Sjøfartsmuseet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Boka heiter:"Dictionary of disasters at sea during the age of steam. Including sailing ships and ships of war lost in action 1824-1962. Vol. I: A-L, vol. II: M-Z. By Charles Hocking, F.L.A., formerly Borough Librarian of Acton, Middelsex, England."Denne boka veit eg finst på Sjørfartsmuseet i Bergen og Aust-Agder Arkivet. Då vil det vere underleg om du ikkje finn henne på tilsvarande arkiv i Oslo, eller på eit bibliotek. Diverre rekk ikkje den sida eg har kopi av (vol. II, s. 511) lenger enn til Norla... Om Norma er nemnd, vil eg tru det er på neste side eller like deretter i band 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Jeg har vært på ferie i utlandet og uten kontakt med Internett en måneds tid. Det er spesielt min tippoldefar jeg er på jakt etter. Han heter Knut Mathias Pedersen og var født i Bergen 28.4 1821. Han brukte tidvis etternavnet Bruvig. Jeg vet med sikkerhet at han var sjømann i 1839 da han ”blev permitert til Stavanger hvortil ankommer 10.12.1839” . Han giftet seg i Stavanger i 1845, men er i 1848 kommet tilbake til Bergen. Da reiser han på Middelhavet og hadde fått sjøpatent. I fra 1868 til 1878 var han om bord på barken ”Christoffer Colombus” av Bergen. I folketellingen 1875 bor kone og en datter i Baneveien, mens Knut Mathias Pedersen er stuert med ukjent oppholdssted. Det siste jeg har av opplysninger om ham er at han i februar 1878 var med barken Ala fra London til Arendal der han mønstret av. Siden er alle spor etter ham borte. Jeg finner heller ikke at hans kone døde i Bergen. Hun het Birgitte Gregoriusdatter Larsen og var født i Stavanger i 1818 og kom til Bergen i 1848 sammen med mannen sin. Hun bodde her fortsatt i 1883 da hun reiste til Stavanger og var fadder til min farfar. Finnes det noe skifte eller annet på Statsarkivet i Bergen, som kan fortelle hvor det ble av Knut Mathias Pedersen (Bruvig) og hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Marit Ådlandsvik

Hvem er ført opp i matros/sjømanns - rullene for Bergen ? - De som er hjemmehørende i Bergen eller de som drog ut over Bergen havn ? Og hva med årene mellom 1860 og 1869 ? Jeg er nemlig på jakt etter en eventuell bekreftelse på at Carl Sofus Weiss f.1849 i Trondheim omkom på sjøen. Ifølge ”familietradisjonen” druknet han 17 år gammel i Nordsjøen. Han skal ha vært jungmann på en båt og blitt kastet over bord av en brottsjø. På den tiden han skal ha omkommet bodde familien enten i Bergen eller på Laksevåg, men jeg har ikke funnet dødsfallet i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Systemet ble endret i 1860. Da gikk det over fra å være registrering av utskrivingsdisponible mannskaper i Bergen by, til å bli oversikter over sjømenn mønstret av Innrulleringssjefen (Mønstringssjefen) i Bergen. Det betyr at det i rullen 1860-1869 burde være håp om å finne Carl Sofus Weiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.