Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1346] Tyske yrkesbetegnelser

Recommended Posts

Gjest Anne Minken

Jeg trenger hjelp med noen av de tyske yrkesbetegnelsene i kirkeboka for Mariakirken i Bergen.1. Hva gjorde en rohgieser? Jeg antar at det må være en slags støper (giesser), men hva slags støping drev nr. 38181 Johan Erich Hesseler med?2. Hva betyr betegnelsene eigenhol/eigenholm? Er det det samme som eigenhändler? Og betyr det i såfall bare en som drev handel uavhengig av kontorene?3. Om nr. 38145 Bartolomaus Casper står det i merknadsrubrikken: "von der Masch,Eigenhot. im Engelg". Hva betyr dette?4. Er det noen betydningsforskjell på betegnelsene "dient bey" og "dienant bey"?mvh Anne Minken

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87306-1346-tyske-yrkesbetegnelser/
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

2) Eigenhol finner jeg ikke. Men det kan jo være feil innføring/avskrift og skal egentlig hete eigenhdl., altså eigenhändler ("egen-handel").3) Kanskje "fra Maskinfabrikken Eigenhot. i Engelg..."? Stedet Engelg finner jeg ikke, derimot flere steder i Nordtyskland som begynner med Engel.. - Engeln ved Bremen, f.eks.4) "tjener hos/ved" og "Tjener hos/ved".

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.