Gå til innhold
Arkivverket

[#1360] Straffanger på Bergenhus Festning


Gjest Erik Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Spjelkavik

Hvor kan jeg henvende meg for å få flere opplysninger om en bestemt fange på Bergenhus Festning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Spørsmålet vil jo være hvilke opplysninger det er snakk om, og på hvilken tid. Men materialet fra Bergenhus Festnings arkiv er stort sett å finne i Statsarkivet i Bergen, slik at det beste rimeligvis vil være å spørre i dette forumet, - eventuelt på mail eller ved brev til SAB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Spjelkavik

I folketellingen for 1865 har jeg funnet en Ole M. Nicolaysen Spilkevig el.Almaas, Strafarbeidsfange. Det første slektsnavnet hans tyder på at han er en slektning av meg, og jeg lurer på hvorfor han satt på Bergenhus, hvor lenge han satt og hvorfor han er oppgitt med to etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han ble nok etterhvert en gjenganger. Han er først innført som nummer 1321 og ble 19 år gammel innsatt etter høyesterettsdom 12. april 1853 til fengesel i 3 1/2 år for "Tyveri og ulovlig Omgang med Hittegods efter forhen at være dømt for Tyveri". Han ble satt inn 29. april 1853 kl. 2.30 om ettermiddagen, og han slapp ut 29. oktober 1856, kl. 2.30 om ettermiddagen.Så dukker han på ny opp etter dom i Bergens stiftsoverrett 2. mars 1857 for "forsøgt Tyveri, efter 2 Gange forhen at være dømt for Tyvsforbrydelse". Han ble satt inn 23. mars 1857, satt i to år, og slapp ut 23. mars 1859 kl. halv åtte om formiddagen.Han fortsatte åpenbart sine meritter, og havnet altså på straffarbeid minst en gang til, men uten at jeg finner ham i vårt register, og heller ikke ved en rask gjennomlesing av fangeprotokollen for årene 1864-1865. Det kan tyde på at han den tredje gangen fikk lengre staff (noe som også rimer med datidens regler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Ulvund

Ole hamna på Slaveriet 10.10.1859 og slapp først ut att 17.4.1867 etter kongeleg resolusjon frå 6. april same året. Han vart dødm for 4. gongs tjuveri ved Bergens Stiftsoverretsdom af 19de September 1859. Hans 'karriere' vart ved innsetjinga lista opp som følgjande: 1 Gang Tyveri Fængsel paa Vand og Brød i 5 Dage - 2 Gangs Tyveri 3 1/2 Aars Strafarbeide Bergens Tugthuus - 3 Gangs forsøgt Tyveri 2 Aars Strafarbeide Bergens Tugthuus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.