Gå til innhold
Arkivverket

[#1450] Vedr. folketellingene


Gjest Anne Strande
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Strande

Oldefaren min reiste mye i forbindelse med arbeidet han hadde og var borte 1 til 3 år av gangen. Under folketellingen 1900 var han ute og reiste. Han var hele tiden norsk statsborger. Hvor kan jeg finne opplysninger om ham ? Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Strøm

Det mangler litt i innlegget ditt for å gi et sikkert svar, bl.a. om han reiste i utlandet, var han gift, bodde han hos foreldrene når han var hjemm, etc. Men hvis han var gift så skal han være ført hos familien selv om han var bortreist. Det samme om han bodde hos foreldrene. Du kan også være heldig å finne han der han var når folketellingen ble foretatt. Hvis han var på et fartøy så er det egne lister for de hos Digitalarkivet for 1900. Den finner du under "For hele landet" nederst etter alle fylkene i menyen til venstre.Hvis han derimot ikke var gift og forlatt foreldrene og flyttet fra sognet så kan det være at han ikke er blitt ført.Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Vi har ikke mange flere opplysninger om reisingen til oldefar enn det jeg har skrevet. Men jeg har funnet både moren hans og kona og ett barn, ved folketellingen 1900, men ikke ham. Jeg vet at han var i live, da han døde i Telemark i 1906. Vi har i familien bilder som han har hatt med seg hjem, ett er av en russisk kvinnelig fange som er lenket i kjettinger. Dette skal vist være fra Kampchaka (Kan ikke skrivemåten). Vi har også et bilde av ham i en rikshaw og det ser ut som om det er fra Kina. (Det er vi blitt fortalt). Vi vet ikke hvor han var ansatt, men han var utenlands i flere år av gangen. Oldemor fikk barn med 2-3 års mellomrom, og hun spøkte med at det var et barn for hver gang oldefar bodde hjemme en periode. Jeg vet ikke om dette gjør det lettere å finne ut mer om ham. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du ønsker noe mer hjelp enn generelle tips, så må du nok røpe navn og andre data om din oldefar og gi nærmere info om de to du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Ja, det må jeg vel. Oldefar het Gothard Aaneby, skrives også noen steder Aanebye, han er født 25. juli 1869 i Nittedal prestegjel. Han ble døpt 29. august samme år. Jeg har notert at han døde 25.6 1915 i Telemark, men dette er ikke sikkert. Hvor i Telemark vet vi ikke, det er flere historier om når han døde(se over). Han var gift med Aagot Nilsen, født 16.okt. 1878 Kristiania. De giftet seg hos byfogden i Oslo 10.02.1898. Edste datter var Signe Aurora Aaneby, født 13.03. 1898 i Kristiania. Moren til Gothard het Karine, født Amundsen, født 1846 i Nanestad/Hakedal. Ved 1900 tellingen bodde hun i Falsensgate 4, Kristiania, sammen med Aagot og Signe Aurora og Anna Aaneby (søster til Gothard). Jeg vet mer om etterkommerene og kjenner også til flere av anene, men hvor jeg skal finne mer informasjon om Gothard, finner jeg ikke ut. Om det er noen som vet hvordan jeg kommer videre med ham, vil jeg bli glad. Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hva het faren til Gothard? og i og med at han er født i Nittedal Pretstegjeld og heter Aanebye, tilhørte han ikke også Hakadal Sogn? (med tanke på fødested).:-)Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Gothards far het Danelius Gulbrandsen Aanebye, f. 1846, Aker Lille...?, (Klarte ikke lese resten i kirkeboka). Fortellingen i familien var at han var en slags guide og reiste mellom England og Amerika. Jeg har ikke funnet mye om ham ennå. En annen historie er at han og Karine Amudsdatter, f. 1846, Nanestad, Hakedal, flyttet fra hverandre, og Karine reiste til Kristiania. Jeg kjenner til to av barna, Anna Aaneby, f. 1881 Hakedal og Gothard. I tillegg tror jeg Albertine Daneliusdatter kan være en av deres barn. Hun ble i så fall kalt Tine i familien. Danelius' far var (dette er jeg ikke sikker på) Guldbrand Danilesen fra Aanebye, f. 1817 Nittedals pr.gj. Han var gift med Dorthea Hansdatter. Dette er fra kirkebøkene. Det er det jeg har funnet ut, og det er med forbehold om at jeg kan ha funnet feil. Uansett er jeg glad for tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Bodde han i Christiania (Oslo) er du nesten garantert å finne ham i en av de årlige folketellingene som du kan kikke gjennom hos Oslo byarkiv. Tellingene, som er tilgjengelig fra 1880-årene til ca. 1940 finnes som originaler, men noen er også på mikrofilm. Det ville være rart om oldefaren din skulle ha klart å snike seg unna alle tellingene.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.