Gå til innhold
Arkivverket

[#1459] Dobbelt fødselsår


Gjest Bjørn Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei lurte på en ting.Digitalarkivet og Rhd har vel samme innhold,det jeg lurer på er at jeg fant en kar ved navn Ole Olsen Mulig en av mine forfedre på gården Opsahl i Nordrehov født 1815/1809.Hva betyr dette. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Ja det jeg lurte på var hvorfor står han oppført med 2 fødselsår.Det må jo være en av dem som er korrekt eller er det en skrivefeil i systemet. Håper jeg ikke misforstod spørsmålet ditt. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

RHD konverterer alder til fødselsår, en lite heldig praksis etter min mening (det er forskjell å lyve på alderen og fødselsdatoen :-)I FT 1865 i DA er alderen oppført til 51@57 år. Det betyr at det ikke har vært mulig å avgjøre om det står 51 eller 57 i originalen. Men ingen av delene behøver være korrekte. Da må du sjekke kirkeboka for å finne dåpsinnførselen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.