Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1481] Kjuagutt eller tjuagutt?

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Jeg støtter dette helt. Som gammel bergenser sang jeg forresten i går tilfeldigvis sangen "Ka e' det mot Bergen", som starter slik: "Her hvor kjuaguttene i gaten går.." ifølge den skrevne tekst.Avslutningen må jeg bare få ta med: "Niagarafossen, London og Paris, ka e' det mot Bergen, Nordens paradis?"

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Grunnen til at jeg spurte, eller i det hele tatt var i tvil, er denne artikkelen: http://www.studsamf.uib.no/debatt/date_02_17.shtml Her ser det ut til å være faglig tyngde bak betegnelsen, men jeg kan ellers aldri huske å ha sett ordet skrevet annet enn som kjuagutt.

Gjest Bjørn Davidsen

Den faglege tyngda ser ikkje ut til å vere representert i tittelen på det nemnde innlegget, som heiter "Frå tjuagutt til sjuagutt". Den må vere å finne nede i artikkelen der det stend at kj-lyden no vert til sj-lyd. Med andre ord at opphavet til "sjuagutt" er "kjuagutt".

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.