Gjest Jostein Søreide Skrevet September 25, 2000 Del Skrevet September 25, 2000 Under "vigde i Manger 1759-1815" står Giedsehe Olsdatter Marøen oppført som "Danneqvinden" da hun giftet seg for andre gang den 25. juni 1815. Hva betyr dette? Hadde hun danske aner? Giedsehe/Giedsche ble døpt den 8. desember 1784 i Manger. Foreldrene var, såvidt jeg kan spore, norske. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kristian Hunskaar Skrevet September 25, 2000 Del Skrevet September 25, 2000 Dette har vært diskutert tidligere; kanskje du finner temaet hvis du leter i listene over tidligere temaer.Så vidt jeg husker har det ingenting med danske aner å gjøre, derimot skal det tolkes i retning "dannet kvinne". Men hva som var grunnlag for å bli betgenet på denne måten, husker jeg ikke. Jfr. også "Dannemand". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet September 25, 2000 Del Skrevet September 25, 2000 Om du går inn i DA si ordliste, finn du:"DanneqvindeOrdbog over det danske sprog (ODS)bind 3 spalte 491: Brav, hæderlig kvinde; især om gifte kvinder. Ægtehustru som er moder til en søn (eller en datter)" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Frode Ulvund Skrevet September 25, 2000 Del Skrevet September 25, 2000 Sjå Otto Kalkar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts