Gjest Aase R.Sæther Skrevet September 29, 2000 Del Skrevet September 29, 2000 Har i ettermiddag "kosa" meg med sjeleregistera frå Ytre og Indre Holmedal, men eg har dessverre ingen aktuelle greiner der. Finst det mange slike sjeleregister rundt om? Og dreiar dette seg om frittståande dokument, eller har det med kyrkjebøker å gjere? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet September 30, 2000 Del Skrevet September 30, 2000 "Sjeleregistrene" er laget av prestene på biskoplig ordre, og var ment å være oversikt over menigheten, til bruk for biskopen ved visitas. De er frittstående, og normalt er de å finne i bispearkivene.Ifølge Historisk leksikon er det bare bevart et fåtall, "de fleste fra Kristiania stift", men det hindrer ikke at Statsarkivet i Bergen har ganske mange: Fra Bjørgvin bispedømme er det bevart sjeleregistre fra rundt 1760, igjen rundt 1775-81 og 1786-1790. Det finnes hos oss slike registre fra Hosanger, Haus, Hamre, Lindås, Os, Stord, Skånevik, Kvinnherad, Strandebarm, Jondal, Kinsarvik (i Hordaland) og Innvik, Eid, Hornindal, Ytre- og Indre Holmedal, Askvoll, Jølster, Førde, Eivindvik, Vik, Aurland, Leikanger, Sogndal, Jostedal, Hafslo og Lærdal i Sogn og Fjordane. Variasjonen i informasjon og kvalitet varierer imidlertid mye. Enkelte (f.eks. fra Sogndal) har med opplysninger om praktisk talt alle fra småbarn til oldinger, mens de fleste bare tar med opplysninger om "ungdommen". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum Skrevet September 30, 2000 Del Skrevet September 30, 2000 I følge Grong historielag er det i Nord Trøndelag slike lister bare for Fosen (1796), Otterøya (1796), Grong (1797) og Verdal (1809). Bare for å si det!!Erlend Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Aase R.Sæther Skrevet September 30, 2000 Del Skrevet September 30, 2000 Også det uunngåelege spørsmålet: Kjem det fleire slike register på DA - og når? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Yngve Nedrebø Skrevet Oktober 1, 2000 Del Skrevet Oktober 1, 2000 Det er flere under arbeid, og det betyr at det nok dukker opp flere i løpet av høsten. Men å gi nærmere tidspunkt vil neppe være lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Stein N. Wisted Skrevet Oktober 3, 2000 Del Skrevet Oktober 3, 2000 Det finnes også sjelemanntall for Rogaland, ihvertfall i bokform. De har med alle personer (sjeler) men enkelte har bare med fornavn og alder. Jeg har skrevet av for Sokndal, og det ligger her :http://www.sosialklubben.net/~snw/1758.htmHilsen Stein Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Svein Skartsæterhagen Skrevet Oktober 9, 2000 Del Skrevet Oktober 9, 2000 Vet noen om det fins slike sjeleregistere for Oppland? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Erlend Eriksen Mæhlum Skrevet Oktober 9, 2000 Del Skrevet Oktober 9, 2000 Jeg tror det er ett fra Vågå i 1736, ellers tror jeg det ikke er noen fler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arne Apelseth Skrevet Oktober 21, 2000 Del Skrevet Oktober 21, 2000 Det mest utførlege oversynet over sjeleregister finst i Johannes Helgheim: Allmugeskolen paa bygdene (1980). I alt er det tale om vel 50 slike register, men dei er variable mot. opplysningar. Helgheim har også oversyn over andre register som burde interesse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts