Gå til innhold
Arkivverket

[#1531] Hvordan finner jeg min rett formor!?!


Gjest Kate Øren
 Del

Recommended Posts

Gjest Kate Øren

Min tipp-oldefar Johannes Olsson Furehaug, fra Naustdal i Sunnfjord, er født 01.03.1834. I kirkebøkene står han oppført som ektebarn med Ole Antonson Furehaug som far og en Anne/Ane Johannesdatter som mor. Det stemmer dårlig med det faktum at Ole var gift kun en gang, og det giftermålet ble inngått 28.06.1835, med Anna Salomonsdotter Birkeflot (f. 1808). Jeg tror ikke Anna S. var Johannes kjødelige mor. Jeg tror det må ha tilstøtt Anne Johannesdatter noe som førte til at Ole og hans senere kone tok Johannes til seg. Men jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut hvem Anne er og hvor hun kom fra!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Ja, her er det noe som ikke stemmer overens. Ole Antonsen ble gift med Ane Salomond.i 1835, og alle hans barn f. 1836-1846 viser Ole A. og Anna Salomond. som foreldre. Kanskje Johannes var f. "uekte"? Fylkesarkivt i S&F har registrert disse kirkebøkene, så du bør nok henvende deg dertil - http://www.sffarkiv.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt registrering i boet etter Ole Antonsen Furehaug 30. mai 1848. Enken møtte og oppgav som arvinger seg selv og fire barn, den eldste av disse sønnen Johannes. Det er ikke antydet på noen måte at han skulle være særkullsbarn, noe man måtet ha forventet dersom han faktisk var det. Og da Johannes noen år senere fikk skjøte var det fra stefaren, til "min Stedsøn". Dersom Johannes hadde vært "uekte", ville han ikke hatt arverett etter faren.Sokneprest Friis i Førde hadde nok ikke sin største styrke i kirkebokføring. Det mangler en god del innførsler i kirkebøkene fra 1830-tallet, og i tillegg finner vi en del unøyaktigheter.Jeg vil ut fra opplysningene i skiftet og i det følgende skjøte tro at Johannes er sønn av Ole Antonsen og Anne Salomonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hakon Skaugvoll

Geir Kleiveland skriver i Naustdal bygdebok II s. 193 om barna til Ola Andreas Antonsson : a. Johannes, f. 1834, neste brukar. Far hans var Ola Antonsson, men mora er oppgjeven å vere Anna JOHANNESdotter b. ........ Kan det tenkes at det bare er en skrivefeil i kirkeboka ? Kleiveland oppgir barna a.Johannes, b. Anna Maria, c. Gabriel Salomon, d. Engel Judit, e. Anna Bergit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hakon Skaugvoll

Jeg var litt for snar med å trykker "Submit" ! Kleiveland skriver altså at Johannes ble født 1834 og giftet seg med Anna Salomonsdotter i 1835. Det faktiske forholdet kan jo være at den gode Ola Andreas først var gift med Anna Johannesdatter. og da denne døde ble han "nødt" til å gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Småli

Kirkebøkenes begravelsesprotokoll bør vel kunne fortelle om en Anne Johannesdtr. ble stedt til hvile i 1834. En vil da også der kunne lese hvem hennes ektemann var. Etter som Johannes var ektefødt, burde vel ekteskapet mellom Ole Antonsen og denne Anne Johannesdtr. være innført i kirkeboka i "den nære fortid" til Johannes' fødsel, 1833/34, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.