Gå til innhold
Arkivverket

[#1569] Arne/Anne Moen, 1801


Gjest Aase R.Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R.Sæther

Gjeld folketellinga i 1801 for Gloppen, garden Moen: Brukaren Abraham Henrikson og kone Marte Olsdtr står oppført med 4 born, deriblant Arne Abrahamsen, deres børn, 18, ugift. Denne står etter Henrik Abrahamsen, deres børn, 17, ugift. Eg har grunn til å tru at namnet skal vere Anne Abrahamsdtr, noko som då óg vil forklare at ein eldre står etter ein yngre. Kan arkivaren tenkje seg å undersøkje kva som står i originalen, slik at eg kan få bekrefta/avkrefta ein teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Originalen ligger i Riksarkivet. Vi har mikrofilm, og der står det "Arne Abrahamsen", men det kan se ut som om bostav nummer to i fornavnet er rettet fra n til r. De to andre døtrene står som Abrahamsdtr.Trolig er det rett at det er Anne Abrahamsdatter som skulle stå der, men at det fæørt har vært skrevet Abrahamsen, og at noen derfor har rettet Anne Abrahamsen til Arne.Det er ikke det eneste tilfellet av denne typen. Min tipp-tipp-oldefars datter Johanne Johannesdatter er blitt til Johannes Johannessen. Og det er sikkert mulig å finne hundrevis av andre tilsvarende. Men det er originalen som har feilen, og vi skal gjengi teksten slik den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.