Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1629] Ang. folketellinger

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, Som tilfeldig bruker av dette (utmerkede) arkivet, lurer jeg på en sak rundt folketellingene. Jeg har funnet en av mine aner i 1900 tellingen, nemlig 'Joh. Heier' født i 1865 i Rakkestad. Men slår jeg opp i 1865 tellingen, er det ingen registrert der med etternavnet 'Heier'. Burde det ikke det ? Selvsagt kan det være naturlige årsaker , som innflytting, utflytting, osv, men jeg lurer nå likevel på hvorfor jeg ikke finner noen 'Heier' i 1865 tellingen i Østfold ? Er det mulig via statsarkivet i Bergen, å få tilgang til kirkebøker fra Rakkestad for dette året ?På forhånd takk. Harald

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87589-1629-ang-folketellinger/
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes mange mulige forklaringer, og jeg nevner et par:1) Fødselsåret oppgitt i 1900 er galt; din mann kan være født etter 1865.2) Din mann finnes i 1865-tellingen for Rakkestad, men har ikke benyttet etternavnet Heier, snarere kanskje et patronym, dvs. farens navn+sen (hvis man kan påstå at et spebarn selv benyttet).Som du selv nevner, kan det være en ide å undersøke Rakkestads kirkebøker.

Gjest Halvor Aaby

Det er ikke så mange som har et gårdsnavn som etternavn i 1865, i alle fall ikke på landet. Dersom en kjenner gårdsnavnet og ikke farsnavnet, må en leite under gårdsnavn. Når det gjelder Heier i Rakkestad, er ikke det så enkelt. Det er nemlig 4 grupper av Heier-gårder. Først er det Heier i Rakkestad sogn, mellom Rakkestad og Degernes, dernest Heier rett øst for Degernes kirke, og endelig Storeheier/Lillehaier som ligger nær hverandre lenger sør i Degernes. Jeg trur ikke at Joh. Heier bodde på noen av disse gårdene i 1865. Derimot mener jeg at faren sannsynligvis er Kristian Andersen som i 1900 bodde på en plass under Storeheier (Ødegård). Begrunnelsen for det er at under folketellinga for 1900 i Rakkestad er det registrert at Kristian midlertidig bodde i Seildugsgt. 23 i Oslo, samme huset som Joh. Heier bodde. I 1865 finner du antakelig Kristian Andersen og sønnen Johan Peter 1 år på en plass under Stomperud, like ved Storeheier. (Kanskje Stomperud i dag ikke ville ha vært noe populært slektsnavn). Men for sikkerhets skyld bør du kontrollere dette mot kirkebøkene. Med hilsen Halvor (med kone fra Rakkestad).

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.