Gå til innhold
Arkivverket

[#1629] Ang. folketellinger


Gjest Harald Heier
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Heier

Hei, Som tilfeldig bruker av dette (utmerkede) arkivet, lurer jeg på en sak rundt folketellingene. Jeg har funnet en av mine aner i 1900 tellingen, nemlig 'Joh. Heier' født i 1865 i Rakkestad. Men slår jeg opp i 1865 tellingen, er det ingen registrert der med etternavnet 'Heier'. Burde det ikke det ? Selvsagt kan det være naturlige årsaker , som innflytting, utflytting, osv, men jeg lurer nå likevel på hvorfor jeg ikke finner noen 'Heier' i 1865 tellingen i Østfold ? Er det mulig via statsarkivet i Bergen, å få tilgang til kirkebøker fra Rakkestad for dette året ?På forhånd takk. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det finnes mange mulige forklaringer, og jeg nevner et par:1) Fødselsåret oppgitt i 1900 er galt; din mann kan være født etter 1865.2) Din mann finnes i 1865-tellingen for Rakkestad, men har ikke benyttet etternavnet Heier, snarere kanskje et patronym, dvs. farens navn+sen (hvis man kan påstå at et spebarn selv benyttet).Som du selv nevner, kan det være en ide å undersøke Rakkestads kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det er ikke så mange som har et gårdsnavn som etternavn i 1865, i alle fall ikke på landet. Dersom en kjenner gårdsnavnet og ikke farsnavnet, må en leite under gårdsnavn. Når det gjelder Heier i Rakkestad, er ikke det så enkelt. Det er nemlig 4 grupper av Heier-gårder. Først er det Heier i Rakkestad sogn, mellom Rakkestad og Degernes, dernest Heier rett øst for Degernes kirke, og endelig Storeheier/Lillehaier som ligger nær hverandre lenger sør i Degernes. Jeg trur ikke at Joh. Heier bodde på noen av disse gårdene i 1865. Derimot mener jeg at faren sannsynligvis er Kristian Andersen som i 1900 bodde på en plass under Storeheier (Ødegård). Begrunnelsen for det er at under folketellinga for 1900 i Rakkestad er det registrert at Kristian midlertidig bodde i Seildugsgt. 23 i Oslo, samme huset som Joh. Heier bodde. I 1865 finner du antakelig Kristian Andersen og sønnen Johan Peter 1 år på en plass under Stomperud, like ved Storeheier. (Kanskje Stomperud i dag ikke ville ha vært noe populært slektsnavn). Men for sikkerhets skyld bør du kontrollere dette mot kirkebøkene. Med hilsen Halvor (med kone fra Rakkestad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Heier

Hei igjen, Takk for hjelpen, til begge dere som har kommet med nyttige tips ! Jeg ble inspirert til å granske videre, tipsene deres kommer da godt med.Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.