Gå til innhold
Arkivverket

[#1638] Wærdahlen, militære, dobbelt etternavn, dansk/nors


Gjest Carl-Otto Seljelid
 Del

Recommended Posts

Gjest Carl-Otto Seljelid

Jeg lurer på hva det betyr at etternavn i FT 1801 er skrevet som "Navn"_"Navn", og med det mener jeg "forfinede" navn? Jeg mener å vite at det på denne tiden var vanlig å skrive farsnavn med -sen eller -dtr.(Patronymikon) Enkelte i denne tellingen har putta på et ekstra navn. Hvorfor? Vedrørende FT1801 for 1721 Wærdahlen registrerer jeg at det ikke er en konsekvens i -sen bruken. Jeg vil jo tro at det var en og samme person, tross arbeidsbyrden, som utførte denne tellingenpå Maritvold, grovt ca 150 sjeler. Enkelte har fått -søn. Betyr det at disse har en tilknytning til Danmark? Betyr det at enkelte av personene med dobbeltnavn, har fått sitt ekstranavn via militæret? Med det mener jeg, har de fått sitt navn ift den avdelingen de hører til? Eller yrket de utfører som militær? Og var det veldig mye utlendinger/dansker i den "norske" hær rundt 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

At folk har fått ein _ i namnet sitt betyr ingenting. Det vart gjort for å forenkla innskriving. At ein del har både patronym og eit namn i tillegg an ha så mange grunnar. Overklasen, embetsmenn, hadde det gjerne. Men også 'vanlege' folk kunne bli oppførte med både patronym og eit gardsnamn. Eg vil tru at det særleg galdt i høve ikkje hadde eit fast tilhøve til garden der dei budde eller nyss var flytta dit.I Verdal syenest det som om søn forma sørleg blir bukt samn med eit vanleg etternamn, medan sen blir brukt alleine. Kvifo? Vanskeleg å sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.