Gå til innhold
Arkivverket

[#1715] Thankorjoss(??) i Futemanntallet for Sogn


Gjest Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Øien Hauge

Som kommentar til en av de oppførte bønder står det: Thankorjoss (??).Spørsmålstegnene betyr vel at inntasteren ikke kan tyde det/få mening i det. Andre oppførte har fått kommentarer som at bena er ødelagt eller hodet ikke vel bevart. Så "thankorjoss" er sannsynligvis en eller annen defekt.Er det noen her i gruppa som kan tenke seg mulige betydninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Kjelda er som sagt ikkje korrekturlese (og registreringa vart gjort for ein heil del år tilbake), og difor er slike tilbakemeldingar velkomne. Det står ikkje "Thankorjoss" som kommentar til Jens i kjelda, men det står derimot "Zackarjass" (altså Sakariass). Det siste grafemet er ein dobbel-s (skarp s). Det er ut frå kjelda vanskeleg å avgjera om det då er to bønder på eitt og same bruk, eller om denne Jens hadde patronymet Sakariass[on]. Men Laberg refererer under Hauge på denne tida til bonden Jens Madsson, slik at det vel då er ein bonde Sakarias på dette bruket i tillegg til Jens. Eg skal ordna det, og senda opp ein ny versjon til Digitalpensjonatet.Er det fleire som kjem over slike uklare punkt, er det berre å seia i frå. Eg har ikkje tid til å ta ein full korrektur på desse kjeldene, men einskildpunkt skal eg nok få høve til å ta inni mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Øien Hauge

Takk for oppklaringen! I følge bygdeboka for Lærdal som kom ut i 1994, har Mads Nilsson (d. 1657) tre sønner. Den eldste er Sakarias (f. ca. 1627), han tjente på Øye i 1664. Den neste sønnen Jens er født ca. 1636, og det er han som overtar gården ca. 1666. Det kan kanskje ha vært litt uklart på manntalls-tidspunktet hvem av de to som var rett eier? Eventuelt kan brødrene ha drevet sammen noen år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hypotesen til Bente virker plausibel. Jeg sitter med prestemanntallet for Lærdal fra 1666. Da var det tydeligvis Jens Matzøn (30) og Christen Matzøn (23) som drev gården, - skjønt Jens hadde en del mer enn Christen. Sakarias ser jeg ikke noe til på Hauge, men det er ganske riktig en dreng på Øye som heter Zacharias Matzøn (39).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.