Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1737] 1801-utstillingen

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Før ”geburtsdagen” er over, ville jeg bare si TAKK for denne fine og informative utstillingen om 1801-tellingen! Den viser litt av det enorme arbeidet som ligger bak de data som vi DA-brukere i dag så gjerne – og så selvfølgelig – nytter oss av når vi søker etter våre aner. Samtidig er det morsomt å følge med/minnes utviklingen av data-behandling.Jeg har selv en gang i tiden tastet inn data på en sånn Dura, og måtte lære meg å ”lese” papirbånd både med fingre og med øyne. Nå kan jeg sitte behagelig foran min PC med ISDN og all slags programm-varer. Likevel ”klager” både jeg og andre ofte nok over kvalitet, eller at maskinene ikke arbeider fort nok. Uten ”klagende” og bekvemme folk opp gjennom tidene, ville vi kanskje i dag ikke kunne sitte foran en PC og være i stand til å laste ned FT 1801 eller andre kilder som kan fortelle oss noe om våre aner.Men hva hjelper det å klage, hvis ropene ikke blir hørt. Der finnes visst en DA-stab som har veldig god ører...

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87697-1737-1801-utstillingen/
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Godt å ha nokon å mimra med! Men av og til trur eg også at mimring er nyttig. I alle høve får det meg til å tenkja at ein er mykje mindre teknologiavhengig enn ein trur. Har ein eit problem ein øsnkjer å løysa, finn ein alltid ei teknlogisk løysing, enten det ein har til rådvelde er slik eller sånn.

Gjest Aase R.Sæther

Det var interessant å lese "instruksen" frå kongen. Der står faktisk at teljinga skulle utførast som om ho var gjort den 1. februar; born som var fødde etter den datoen skulle ikkje reknast med, og folk som var døde etter datoen, skulle reknast som levande. Heldigvis har ikkje alle teljarane levd etter det.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.