Gå til innhold
Arkivverket

[#1737] 1801-utstillingen


Gjest Britt Frank
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Frank

Før ”geburtsdagen” er over, ville jeg bare si TAKK for denne fine og informative utstillingen om 1801-tellingen! Den viser litt av det enorme arbeidet som ligger bak de data som vi DA-brukere i dag så gjerne – og så selvfølgelig – nytter oss av når vi søker etter våre aner. Samtidig er det morsomt å følge med/minnes utviklingen av data-behandling.Jeg har selv en gang i tiden tastet inn data på en sånn Dura, og måtte lære meg å ”lese” papirbånd både med fingre og med øyne. Nå kan jeg sitte behagelig foran min PC med ISDN og all slags programm-varer. Likevel ”klager” både jeg og andre ofte nok over kvalitet, eller at maskinene ikke arbeider fort nok. Uten ”klagende” og bekvemme folk opp gjennom tidene, ville vi kanskje i dag ikke kunne sitte foran en PC og være i stand til å laste ned FT 1801 eller andre kilder som kan fortelle oss noe om våre aner.Men hva hjelper det å klage, hvis ropene ikke blir hørt. Der finnes visst en DA-stab som har veldig god ører...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Godt å ha nokon å mimra med! Men av og til trur eg også at mimring er nyttig. I alle høve får det meg til å tenkja at ein er mykje mindre teknologiavhengig enn ein trur. Har ein eit problem ein øsnkjer å løysa, finn ein alltid ei teknlogisk løysing, enten det ein har til rådvelde er slik eller sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Det var interessant å lese "instruksen" frå kongen. Der står faktisk at teljinga skulle utførast som om ho var gjort den 1. februar; born som var fødde etter den datoen skulle ikkje reknast med, og folk som var døde etter datoen, skulle reknast som levande. Heldigvis har ikkje alle teljarane levd etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.