Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Steinar Sletten

[#1912] Tvangsflytting ?

Recommended Posts

Gjest Steinar Sletten

Før 2. verdenskrig bodde min bestefar i Vinnesgården på nordnes i Bergen (finnes ikke lenger) Etter det jeg har hørt og forstått ble hans familie tvangsflyttet derfra i begynnelsen av krigen. Finnes det nedtegnet i noen arkiv- noen plass hvor hans familie (og andre)ble flyttet hen ? var der et system på dette ? Ps:Er det mulig å finne ut eksakt hvor Vinnesgården var ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Yngve Nedrebø

Bergen folkeregister har eksistert siden 1912. Statsarkivet i Bergen har arkivet 1912-1971, og skulle derfor kunne se når og hvor familien flyttet. Samme sted finnes det også kopi av de gamle rodekartene, som kan vise nøyaktig hvor den og andre bygninger i Bergen lå. Og i Digitalpensjonatet har Frode Ulvund lagt ut digital versjon av kart over Bergen ca. 1900, der man kan finne Vinnæsgaarden 1-8.Eksplosjonsulykken i Bergen 20. april 1944, som la i ruiner deler store deler av området rundt Vågen og skadde 4800 personer, var selvsagt en meget god grunn for å flytte/tvangsflytte voksne og barn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Steinar Sletten

Takk for svar! Var inne på kart over Bergen ca 1900 og fant Vinnæsgården 5 men når jeg klikker på oversiktskart og detaljkart skjer det ingen ting er det noe jeg gjør feil eller er det noe feil ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Ulvund

Nei, for tida virker ikkje kartet. Kartet bruker javascript, og i den nye versjonen av programvarern er lenka til skriptet vekke. Kanskje det vil fungere når ferien er slutt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.