Gå til innhold
Arkivverket

[#2053] Forsvinner noen emigranter?


Gjest Jan Habberstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Av og til er det håpløst å finne noen emigranter. Er det noen som kan gi en samlet oversikt over hvordan en går fram for å søke - eller har skrevet noe komplett om dette temaet?Før emigrantprotokollenes tid har jeg problemer å finne noe fra Digitalarkivet og Emigrasjonsprotokollene. Særlig fra Nord-Norge. Finnes det protokoller om emigranter som reiste ut nord for Trondheim?For de eldste emigrantårene antar jeg at søk i kirkebøkene på "Utflyttede" kan være em mulighet, men ble denne del av kirkebøkene systematisk ført?Passprotokoller sies også å være en mulighet, men veldig møysommelig arbeid. Er der noen konkret framdriftsplan i Digitalarkivet for digitalisering av disse protokollene, særlig for Kristiania?Jeg har funnet emigranter til Ellis Island som er umulig å spore i Digitalarkivet, emigrantprotokollene her i Norge på oppgitt båt, utreisehavn og dato. Er det noen som har en fornuftig forklaring på dette mysteriet? Var det mange som tok strøjobber som mannskap og som unngikk å bli registrert på noen måte? Eller ligger problemet i feilskrift?Hva med disse agentene som befordret emigranter til USA og som er nevnt i emigrantprotokollene- er det også tilgjengelige protokoller over disse passasjerlistene noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.