Gå til innhold
Arkivverket

[#2194] Fødested


Gjest Camilla Askevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Camilla Askevold

Hei. Jeg håper at noen kan hjelpe meg. Jeg leter etter min Tipptipptipp oldefar sitt fødested og hans foreldres navn. Han heter Christen Jhons. Er født i 1761 og død i 1843/44. Han er gift muligens to ganger. Først med Olina Olsd. i 1789. Og så med Dorthe Johnd, hun er født i 1770 og død i 1816. De bor på Nes, men muligens er de fra Gaular. Hvordan finner jeg de barna de fikk sammen, både i første og andre ekteskap? Jeg håper at noen kan hjelpe meg, siden jeg ikke finner det.Påforhånd takkVennlig hilsen Camilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dersom du leter i 1801 tellingen så finner du vha Gård = Ness ; Indre Holmedal ; Nordre Bergenhus. Der bor bl.a. Christen, Dorthe, fire barn og hans mor. Begge er oppgitt i 1. ekteskap så Olina kunne være feil spor? Men under fylkesarkivet i S&F er det vigsel mellom Christer og Dorthe 1.1.1792. Der er Christen enkemann. Christen (28679) og Dorthe (30021) finnes også i gravlagte i S&F i hhv 1843 og 1816. Olina finnes ikke der. Barna finnes ikke under døpte ved søk på far og mor (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ved FT1801 er det eldste (felles) barnet til Christen og Dorthe (Gjertrud) oppgitt å være 12 år. Etter vanlig beregning skulle hun da være født 1790, dvs. 1-2 år før Christen og Dorthe giftet seg i 1792. Hvis Gjertrud var deres felles barn og årstall for fødsel og gifte er riktige, burde Gjertrud uansett være ført inn i kirkeboka som "uægte". Det kan jo godt være at presten har gjort et skippertak ved et årsskiftet og ført inn ting han "har hatt liggende i lomma", men jeg kan også forestille meg være at Christen og Dorthe av rent praktiske årsaker har latt være å opplyse om alle ting hva angikk deres familie. F.eks. at han hadde vært gift før).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gjertrud er fødd ekte i 1789 som dotter av Christen, bustad: Nes. Han gifte seg tidlegare same året med Oline Olsd. I 1792 gifte Christen seg på nytt med Dorte J. Då var han enkjemann, så Oline må vere død i mellomtida. Sidan dette dødsfallet ikkje er lett å finne, vil eg tru det er ført på ei slik måte at det ikkje kjem beint fram. Fann sjølv eit dødsfall i Askvoll nyss, som var så vanskeleg ført - og oversett av ein dyktig bygdebokskrivar - at eg måtte få hjelp av framifrå fagfolk for å tyde kva der stod. Men det kan like godt hende presten ikkje har ført det. Eg har likevel meir tru på at Christen var enkjemann då han gifte seg i 1792, enn at han ikkje var det (jfr. 1801). Presten i 1792 visste nok betre enn folketelgjaren i 1801, får vi tru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.