Gå til innhold
Arkivverket

[#2251] Ragne Jensdatter 1740 -88 gm Engebret Nilsen 1721


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Jeg strever virkelig på å finne hvor Ragne og Engebret kom fra. De fikk sitt 1. barn i Norderhov: Barbro 1776. De bodde da Guubjørueiet i Aadalen. De er verken forlovet eller gift i Norderhov. Da min ane Martha ble født 1779 hadde de flyttet til Veholdteiet i Norderhov,- nærmere Hønefoss. Ragne er et kjent Krøderen - og Flå navn.Kirkeboken på Krøderen er borte på den aktuelle tiden, så der er det ikke noe å finne. Kjenner noen til andre steder hvor Ragne var nogenlunde kjent?Jeg kjenner selvsagt godt til at det var mange Valdresfolk som kom ned dalen får å skaffe seg arbeid ved alle sagene i Norderhov og Hønefoss - området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Dette var interessant! Jeg har i lange tider forsøkt å finne hvor en stammor, Barbro Engebrets- alt. Ingebretsdatter kom fra. Den Barbro du nevner, f.1776, er en meget potensiell kandidat. Vet du noe mer om henne? "Min" Barbro dukker plutselig opp i Skoger ca.1814 med mann Ole Knudsen og barn Kari (f.1806) og Ingebret (f.1810). Jeg har hittil ikke klart å finne ut hvor de kom fra.Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Dette kan godt være "din" Barbro. Jeg har registrert henne siste gang 30.8.1795. Da var hun fadder til sin halvbror Ole. Jeg finner henne ikke registrert i 1801 tellingen i Norderhov. Jeg er oppvokst og bor selv i "gamle" Skoger, kunne være morsomt å vite hvor "din" Barbro bodde.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Jeg var inne på 1801 tellingen i Norderhov. Like ved siden av Engebret Nilsen og hans familie bodde det en Ole Knutsen, 17 år.Hans mor het Kari Joensdatter. Var det ikke slik at eldste datter til Barbro het Kari? Dette blir jo bare teori. Men faren til Ole Knutsen var husmann Knut Olsen , 66 år. Det kan hende at det var skifte etter denne Knut. De holdt til på Weholdsteiet i Norderhov.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Teori og teori..., det er absolutt noe å starte ut ifra. Når det gjelder Barbro Engebretsdatter og Ole Knudsen i Skoger, har jeg funnet at de flyttet ganske mye rundt. Har registrert tilhold på følgende gårder: Stubberud (1816,1820), Ekholt(1822), Grøndalen (1823), Nikkerud (1825), Feten/Gomperud (1839,1845). Jeg har imidlertid ikke funnet dødsfall for de to i Skoger.Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Selv om Barbro og Ole flyttet endel rundt, holdt de seg på Konnerud, som også lå i Skoger før. Det var jo den berømte Schei komiteen som slo sammen endel kommuner. Skoger ble slått sammen med Drammen 1.1.1964. Det kan tyde på at Barbro og Ole flyttet ut av Skoger. Mulighetene var da ubegrensede. Fra det å kjøre ned bakkene enten til Mjøndalen - Drammen - Sande i Vestfold. Så her kan man bruke mange timer.mvh Tormod Jeg har en bitte liten pause fortiden, men jeg skal prøve å huske på Barbro og Ole, når jeg starter på det utmerkede Drammen folkebibliotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.