Gå til innhold
Arkivverket

[#2307] Jens Pareli Olsen, Vågan 1829


Gjest Stig Samuelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Stig Samuelsen

Er det noen som har opplysninger om Jens Pareli Olsen og hans kone Birgitta M. Petersdatter. Jeg har følgende basert på folketellingen 1865, og muntlige opplysninger: Jens Pareli Olsen (Husmann/Fisker) f. 1829, d. 1902. Barn: Karl Johan Jensen (Hamnes) f. 1.10.1863. Ved FT65 er de bosatt i Ulfvaagen: Jens Parelius Olsen (1829), Birgitta M. Petersdatter (1840) og Karl J. Jensen (1863).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Robert Johan Olsen

Jeg har dessverre ingen opplysninger om dem, men om etterslekten. Sønnen Karl Jensen var gift to ganger, annen gang med Kaspara Ribesen, som tjente hos ham på gården Hamnes etter at han var blitt enkemann. Du finner dem i folketellingen for Lødingen 1900, gårdsnavnet skrives Havnnes. En av deres sønner var Halvdan Hamnes, min morfar. Hamnes, som ligger i den idylliske Øksfjorden, er fortsatt i familiens eie. Jeg er også svært interessert i flere opplysninger om Jens og Birgitta, og andre i denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Er du født i 1956 ? Sønn av Asbjørg Hamnes? Til våren skal min første slektsbok trykkes i anledning et familietreff i Nord Norge. Jeg har drevet med slektsforskning siden 1991, primært på min egen slekt, men har også samlet en god del om denne slekten da mine barn er etterkommere etter Karl Jensen og Kaspara. Du er tremenning til min kone Ailin Josefa Hamnes (Samuelsen). Vell egentlig er dere vell 2 x 3 menninger. Fordi hennes farfar Thorvald Hamnes var bror til din morfar Halvdan Hamnes. Og din mormor Amalie Antonette Hanssen var søster til min kones farmor Josefa Amanda Hannsen. Så dere har mange felles forfedre. Boken jeg skriver heter "Slektsbok for Thorvald Hamnes og Josefa Amanda Hanssen", og vil inneholde deres etterkommer og det jeg har funnet om deres forfedre. Pr. i dag i overkant av 200 aner, men jeg regner med at det blir noen flere før boken blir ferdig. Om Jens og Birgitta venter jeg å ha flere opplysninger snart. Jens Pareli Olsen (sønn av Ole Peersen) ble gift med Birgitte Mathea Pedersdtr 28.12.1860. Hun var datter av Karen Andersdtr og Peder Nilsen, og 20 år gammel da de giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Johan Olsen

Ja, det stemmer, jeg er sønnen til Asbjørg. Dette var interessant. Vet du forresten om Kasparas foreldre het Ribe Martinius Jakobsen (f 1849) og Nella Marie Nilsdatter (f 1846)? Dette har vi sett i folketellingene på nettet, uten å ha sjekket kirkebøkene. Iflg familiesoga skal bestemor til Nella ha vært sigøyner eller tater.....kanskje du vet om dette stemmer også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Ja, det stemmer det. Ribe Martinus Jakobsen, f. 1849, og Nella Marie Nilsdtr f. 1846 var foreldre til Kaspara. Har du noen bilder av dine forfedre? Jeg får iallefall snart et bilde av Kaspara, og sannsynligvis også av Karl. Ellers når det gjelder hennes foreldre så var Nella Marie Nilsdtr datter av Nils Kristian Pedersen fra Gimsøy og Anna Marthe Tomasdtr fra Dyrøya i Øksnes. Jeg har registrert deres foreldre igjen, men jeg har ikke registrert noe om en tater / sigøyner. Men det kan jo være at Karolina Frantsdtr som var far til Nils Kristian ovenfor var tater/sigøyner. Jeg har ikke funnet noe ut om henne, bortsett fra at hun var fra Gimsøy. Tror jeg har funnet henne i folketellingen 1801, men er ikke sikker på om det er riktig person. Ribe Martinus var sønn av Jakob Jentoft Nilsen (1820-1853) og Kristianna Johannesdtr Møkland (f. 1817). Ribe Martinus skal visstnok ha vært sinnsyk, og var flere år på asyl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Robert; Jeg mangler en del opplysninger her og lurer på om du kanskje har svaret på noen av disse: Jeg har registrert Kaspara som f. i 1876 og død i 1958. Din mor kjente henne kanskje. Har du flere opplysninger om henne? Jeg har registrert at Karl var født 1-10-1863 og døde i 1950. Har du noe mer om han ? Har du fulle datoer for Halfdan Hamnes (1901-1962) og stemmer det at Amalie var født 19-4-1909 og døde 14-6-1970? (stsamuel@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.