Gå til innhold
Arkivverket

[#2399] Fra Danmark - hvordan få bekreftet dette?


Gjest Jon Gunnar Grimstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Gunnar Grimstad

Hei!En av mine forfedre, Gullik Toresen skal være født i Danmark i 1734. Han giftet seg i 1759 i Torsnes og dette er første skriftlige kilde jeg har om ham. Der stod det selvsagt ikke noe om hans opprinnelse. Heller ikke senere er det påtruffet noe slikt (skifteprotokoller, barns fødsler og død).Han skal ha bodd i Norge en viss tid før han giftet seg (nærmere bestemt på Brandstorp i Skjeberg som smed).Jeg har ikke så lite å gjøre at jeg er klar for å søke gjennom "alle" kirkebøker i Danmark sånn uten videre, derfor lurer jeg på om det er sannsynlig at det er registrert noe som helst om hans opprinnelse/opphav i noe skriftelig kildemateriale i Norge?Jeg har hørt at det hos Statsarkivet fins noe som heter Lokalia (?) med bl.a. informasjon om gårder. Kan dette være en mulighet ettersom Brandstorp var en forholdsvis stor gård?Jon Gunnar Grimstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kari Thingvold

Siden han er smed, kan du kanskje finne noe om han i laugsprotokoller. Jeg har selv aner som var bokbindere i København og har funnet veldig mye i laugsprotokollene. Der står det også hvor de er født. Det finnes (i all fall i København) alfabetiske oversikter over navn og hvilket laug de tilhørte. Er dette noe du kan prøve?Du får hjelp til oppslag hos Dis Danmark. Jeg har god erfaring med bruk av det forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg kan ikke finne ham gift i Skjeberg i tidsrommet 1800 til 1814 i allefall. Tviler sterkt på at han giftet seg etter fylte 80 år, men en kan aldri si det for sikkert...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Eva Hadeler-Jacobsen

Hei Jon Gunnar Grimstad. I min søken etter Gullichsen fam. finner ikke jeg heller Gullich Thorsen sitt fødested. I 'Gårder og slekter i Borge og Torsnes' Bind 1 av Karl Ottar Fjell, 1999,side 31: Gullik Thoresen f.antagelig i Danmark død Grimstad Nordre begravet 5/3-1809, gift 24/12-1759 med Gundborg Lambretsdatter døpt 3/4-1738 gravlagt 16/3-1788 på Grimstad. Gullik er min TTT oldefar, eldste sønn Nils 1761-1809 Fredrikstad min TT. Jeg har endel opplysninger om slekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.