Gå til innhold
Arkivverket

[#2492] Ole Olsen Wang fra Inderøy/Vågen/Loppa/Øksfjord


Gjest Vivian Linnerud
 Del

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Det er ikke store bidraget jeg har å melde, men jeg tror jeg har funnet ut hvor den Petronella Ediesdatter som er omtalt i innlegg nummer to i denne tråden, kommer fra. I det mormonerne har lagt ut av kirkebøker, dukker det nemlig opp en dåp i Hamarøy i 1797, som passer veldig bra med at Petronelle i Steigen i 1801-tellinga er fire år gammel. Vår Petronelle skal være født i Hadsel, og det er dermed neppe henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest per helge seglsten

Nok et lite drypp: Da Ole og Pernille Cathrine giftet seg i Vågan i 1831, bodde de på Helle, om ser ut til å ha vært et handelssted med mange arbeidere og tjenestefolk. et er vel ikke så usannsynlig at de begge har vært tjenestefolk der da de ble gift? Opplysningen fant jeg i de nylig utlagte vigselslistene (lensmannens) for Vågan og Gimsøy. Sjekk DIS-kildeoversikten for lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Ole Øystein Fosnes

Har fulgt dette forumet om Ole Olsen Wang med interesse.Min tipp-tipp oldefar var Ole Olsen Wang ,f. ca 1795, på Wangshaugen, døde 1856 på samme plass.Han ble gift med Anne Pedersdatter Kielås f,1808.Ble med sin sønn Ole Lorentz Olsen Wang til Tannvik i Hemne, og døde der i 1877. Hvordan rimer dette med de innleggene som har vært i forumet ?mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest per helge seglsten

Dette er jo ikke samme karen, selv om han er født i nærheten av samme gård og i samme tidsrom som den Ole Olsen vi leter etter forfedrene til. Din Ole dør jo i Inderøy, mens vår mann drar nordover Sannsynligvis er vår Ole Olsens foreldre husfolk på Ulven under Vang, men det håndfaste beviset mangler foreløpig. Det fødes imidlertid mange Ole Olsen'er i denne delen av Inderøy rundt 1800. Ser du innlegg nr. 22 kan det vel være at det er din mann som omtales der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Om vi inntil videre går ut fra at vår Ole Olsen Wang er sønn av Ole Olsen og Berit Ingebrigtsdatter på husmannsplassen Ulven under Wang (alderen i 1801-tellinga og fødselsåret som er oppgitt ved vielsen i Vågan i 1831 stemmer overens)så er Ole Olsens (senior) mor, ane Olsdatter, fremdeles i live i 1801, som enke. Hun var gift to ganger, og i det materialet LDS har lagt ut fra Inderøy finnes flere kanditdater. En Ola Bårdson står oppført som far ved Ole Olsens dåp i 1753. Opplysningen er lagt inn privat. I en avskrift av kirkebøkene for Inderøy blir en Ane Olsdatter gift med en Ole Olsen 25. oktober 1752, og med en Ole Torstad den 20. juni 1756, og med en Ole Olsen 8. november 1758.Er det noen som vet hvem av disse som eventuelt var gift med Ane Olsdatter på Ulven, og far av Ole Olsen f. 1753 (som er den sannsynlige faren til 'vår' Ole Olsen f. 1799)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Vivian, jeg legger inn mailen din her, slik at ikke andre interesserte mister tråden:'Har akkurat vært og sett på brukerforumet.Det hadde vært spennende å få sjekket opp Anne/Anna/Ane Olsdatter Wangshyllen's død 17.10.1803, 85 år. Hva sier evt. skiftet etter henne? Dette er vel Ole Olsen senior's mor? (på Wangshyllen i 1801)Interressante giftermål vedr. Anne/Anna/Ane * Lars Pedersen? 15.07.1743 i Inderøy, her er Anne/Anna/Ane kallt Loraas * Ole Olsen 25.10.1752 (Ole Olsen fra Helge, Stod vanskelig å tyde på min fische. Stod krk.bok under utflyttere i 1752: Givet attest till at gifftis paa Inderøen . Bodde da på gården Helge. Ole dør i 1774, 53,5 år) her er Anne/Anna/Ane kallt Agle. * Ingebrigt Olsen 08.11.1775 (tror dette er Beriths far) her er Anne/Anna/Ane kallt Wang. (*-------'----------- 19/11/1759 med ei Anna Olsd. Wang)??????Når det gjelder Berit Ingebrigtsdatter, (hvis hun er født i Inderøy) så er det ei som er født 31.10.1757 på 'Vannet' med Ane Olsdatter som mor, døpt 06.11.1757 Inderøy. Hun har muligens 2 søstre: Doreth f.27.10.1761 på Wang døpt 01.11.1761Inderøy, Lisbeth f. 13.10.1763, døpt 20.10.1763 Inderøy.Ingebrift Olsen (Berits far?) dør i 1797 på Wang.Det er jo bare å velge og vrake her med så mange Anne/Anna/Ane'er, Ole'r og Ingebrigt'er, jeg blir jo bare så 'tullerusk' i hodet. :-)Det er dette jeg har tittet på i det siste, og tror nok det er evt. skifter man skal gå nærmere inn på for å få 'silt' ut personer.Sitter og har en liten magefølelse om at Ole Olsen senior f. 1753 og Berit Ingebrigtsdatter muligens kan være stesøsken ??? som siden gifter seg.:-) vivian'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg klarte det ikke jeg heller. Da jeg kom opp på Riksarkivet viste det seg at de ikke hadde filmene, enda jeg hadde fått vite på forhånd at de lå på lesesalen. Må ha vært en misforståelse et sted. Men jeg så på utflytterlistene for Inderøy. Der står det no sånt som at han 'seyltes til Stordahl i Værand'. Er dette en gård? I utflytterlistene for Værran finner jeg en Ole Olsen i 1825 og en i 1830. Ingen av dem ser ut til å være vår mann. Den første er ti år eldre enn vår Ole når han reiser til Skogn, og den andre - som riktignok har riktig alder - er gift med flere barn når han drar til Skogn i 1830. Han må ha gjort mange sprell for å bli gift på nytt i Vågan i 1831. Men så er jo utflytterlistene sjelden helt fullstendige, så vår mann kan vel meget vel ha unsluppet. Jeg skal se om jeg finner skifter i mine registre, og så får jeg eventuelt begynne jakten på en mikrofilmleser for å se hva som står i selve skiftene.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Fant i en gammel avskrift av et manntall fra 1775, her er det kanskje to muligheter for å finne den Beret Ingebrigtsdatter dere leter etter?Tronhus 1775: Ingebrigt Olss, 51, Husmann, Anne Olsdr, 50, Husmannskone, Beret Ingebrigtsdr, 16, HusmannsbarnKierknes 1775: Beret, 40, Oppsitter, Peder Larssen, 13, Oppsitters barn, Gunder, 8, Oppsitters barn, Beret, 17, Oppsitters barn, Ane, 15, Oppsitters barn, Ingebor Matsdr, 70,Inderst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Det ble litt feil i mitt siste innlegg. I utflytterlistene for Inderøy i 1817 står det IKKE at Ole dro til Stordahl, men: 'Ole Olsen Ulven 17 1/2 år, husmandssøn und... (under?) Wester Wang seyltes(?) til Rørdahlen i Værand.' I utflytterlistene for Værran (Ytterøy) finner jeg senere to Ole Olsener, som desverre ikke ser ut til å passe: 1825: ungkar Ole Olsen til Skogn 1831: Ole Olsen Brænde, 31 år med kone, tre døtre og en 60 år gammel inderst (mor eller svigermor?) til Levanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg finner ikke noen gård Rørdahl i Værran, og begynner å lure på om det kan ha stått Revdahl. Menz Fredly antydet i 2000 (innlegg 18)at han kunne ha dratt dit, ettersom Karen Jørgensdatter Wang bodde der fra ca. 1810. Hun er riktignok ikke i familie med vår Ole, men forbindelsene kunne vel være nære nok ettersom de kom fra samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Etter det jeg kan se er det ingen Ole Olsen som kan passe med 'vår' i avgangslistene for Verran 1817-1842. Kanskje det står noe i Mosvik listene? Disse har ikke jeg.:-)vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Hallvard Bragstad

I forbindelse med registreringsarbeid av kirkebøkene for Inderøy, har jeg jeg i 1821 funnet en Ole Olsen Vang som ble far til et uekte barn.18. jan. 1821 ble Ole Olsen Vang født.Far: Artellerist og Ungkarl Ole Olsen Vang.Mor: Pige Ingebor Anna Peders Datter Vang.Døpt: 25 feb. 1821.Prestens anmerkning: Det er begges 1ste Lejermaal og hun ere u-confirmeret. Faddere: Berithe Ivers D., Anna Anders D. Norum, Martha Jens D. Norum, Jens Haldorsen, Carl Andersen, John Erlandsen Norum. Alle Bondefolk af Saxhougs Sogn.Er det kanskje denne Ole Olsen Vang dere leter etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest per helge seglsten

Nå har jeg fått tak i de militære mannskapsrullene for Vågan på mikrofilm. Ole er ikke med i rullene fram til 1831 (24. mai), men i et mannskapsmanntall fra 1. november 1832 står Ole Olsen Vang fra Inderøes prestegield oppført på gården Huusvaag (i 1865-tellinga ligger denne gården under Helle, der Ole og Petronelle står oppført ved giftermålet 28.09. 1831). Han er da oppført som '34 aar gammel. Ergerlig nok i motsetning til de fleste andre i manntallet, som er oppført med full fødselsdato.Neste mannskapsrulle etter 1831, er fra 1836, og der er Ole selvsagt ikke.Men: Dersom Ole ikke er utelatt av innrulleringslistene for 1831 ved en feil, må han ha kommet til Vågan mellom 24. mai ( datoen for opptakelsen av mannskapsrullene) og 28. september 1831 (da han gifter seg). Så er han der 1. november 1832, i 1833 blir sønnen Bertheus født i Vågan, og i 1834 meldes han innflyttet til Øksfjord i Loppa.Et interessant spørsmål melder seg. Dersom ole kom til Vågan etter 24. mai, er det da sannsynlig at han kommer fra Trøndelag, møter Petronelle, og gifter seg med henne allerede 28. september samme år? Kan han ha vært i Hadsel (Petronelles fødested) før han (eller de to sammen) kom til Vågan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Jeg kan sette opp alle Ole Olsen født i perioden 1796 til 1800:1) Ole Olsen Ertzaas, f. 11.02.1796, foreldre: Ole Jacobsen og Jøren Stephansdtr. 2) Ole Olsen Rødsche, f. 22.05.1798, foreldre: Ole Michelsen, Guru Aagesdtr. 3) Ole Olsen Grande, f. 18.09.1798, foreldre: Ole Gunnersen og Marit Olsdtr. 4) Ole Olsen Wang, f. 26.09.1799, foreldre: Ole Olssen og Berit Ingbrictsdtr. 5) Ole Olsen Wærdal, f. 05.10.1799, foreldre: Ole Olssen og Guru Jensdatter 6) Ole Olsen Aalberg, f. 16.07.1800, foreldre: Ole Andersen og Ane Nielsdtr.Av disse er nr. 3, Ole Olsen Grande, oppført som død, 14 dager gammel i 1798.En annen, høyst sannsynlig av disse; Ole Olsen Strømmen, døde 14 år gammel, 23.03.1813.Av giftermål er det ikke så mange interessante, men en Ole Olsen Wang, er oppført som gift, 04.07.1833, med Anne Pedersdatter Kielaas. Han var 38 år, hun 25.Jeg har tidligere påpekt at en Ole Olsen Wang (artellerist og ungkar) i 1820 ble far til en gutt; Ole, mor var Ingeborg Anna Pedersdtr. Wang. Omtalt som begges første leiermål.Hva slags militær tittel har den Ole Olsen i Vågan, 1832? Var han artellerist, kan det jo være den samme som fikk barn utenfor ekteskap i 1820?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Hei,...da ble det liv i denne debatten igjen, bra!Så flott at du var den som greide å få tak i mannsk.rullen Per Helge! Er Hadsel/Sortland 1831 med på denne filmen?Kanskje han er der?(men det har du sikkert sett etter allerede). Det er vel litt kort tid å gifte seg allerede etter maks. 4 mnd. hvis det ikke var barn underveis... Tror nok kanskje de har kjent hverandre litt lenger. Har forsøkt å finne fødselen til Bertheus i Hadsel og Sortland, men han er ikke der, så mest sannsynelig er han nok født i Vågan (Berteus oppga fødested som Sortland ved vielse i Talvik)... Har forresten studert mye på hvor navnet til Berteus kommer fra, kan ikke se 'navneoppkallingen' her. Finner heller ikke Petronilles konf. i Hadsel/Sortland (grrr), Vågan det også kanskje?Hallvard Bragstad: så fint at du engasjerer deg. Jeg har tidligere tittet på den Ole som blir født i 1821, tror det er han som blir konf. i 1836 (helt til slutt på listen det året)med foreldre: Ole Olsen og Ingeborg Pedersd. Vang, men han er 17 år.Den Ole Olsen som gifter seg med Anne Pedersd. Kielaas er nok ikke 'vår'. Mulig det er skyldskap lenger 'bak'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jo, jeg har sjekket Hadsel-rullene for 1830 og -31 uten å finne Ole der. Men, kom jeg til å tenke på, de behøver jo ikke å ha møttes i Hadsel, selv om Petronelle skal være født der. Så jeg skal sjekke rullene for de samme årstallene i de omkringliggende fjerdingene også. Det må imidlertid vente til i morgen. Da jeg skulle sette meg ned med videologen fra biblioteket, røk selvsagt pæra. Og det er jo som utgjort hvordan Ole lurer seg unna i de kildene som kunne ha bekreftet hvem han var. I manntallet fra 1832 er mer enn 90 prosent av mannskapene ført opp med nøyaktig fødselsdato. Men ikke Ole. Jeg kommer imidlertid til å høre med statsarkivet i Tromsø om de har mannskapsruller for Loppa fra 1834 og utover.Jeg mangler vigselsdataene for Bertheus. Kan du fortelle meg hva vigselslistene for Talvik sier om vigselen hans?Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian W.Linnerud

Bertheus Olsen Vang af Øxfjord viet 4.10.1857, Talvik, med pige Aleth Henriksd. Riverbugt. Han 25 år og født i Vaagans Presteg.(ikke Sortland som jeg sa i mitt forrige innlegg, det er ved begravelse han er oppgitt til å være født i 1820 i Sortland), oppholdssted: Øxfjord. Hun 24 år, født i Riverbugt. Forlovere: Thomas Andersen Tappeluft og Ole Olsen Vang (Ole var ofte forlover og fadder har jeg sett, både for familie og 'andre'). Lysninger: 28.mai, 5.juli og 2.august. Det er brudgom som har forlang tillysning.Dette er det som står i Talvik MINI 10 1852-1864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Ja, så dukket det opp noe igjen: I DIS Saltens skifter fra Lofoten og Vesterålen finner vi skiftet etter Berte Hansdatter som gjøres opp på Liland i Vågan 20. januar 1832 med formue på 176-0-9 og gjeld på 140-0-0. Ektemannen er Ingebrigt Thommesen, men det må være mannen fra hennes andre ekteskap, for blant arvingene finner vi sønnen Arnt Ediasen, myndig og datteren Pernille Catharina Ediasdatter, gift med Ole Olsen Wang. I døds- og vigselslistene for Vågan finner vi Berit Hansdatter, bondekone af gaarden Liland i Vaagens død 66 år gammel den 1. desember 1831, og begravet 2. januar 1832. Jeg har ikke kalrt å finne hverken Berte/Berit, Arnt eller Ingebrigt i 1801-tellingen eller andre steder foreløpig. Det ser ikke ut til at noen av de ovennevnte figurerer i andre skifter på cd-en (som strekker seg fram til 1835) heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ekteskapet mellom Berte/Berit og Ingebrigt blir inngått 20. november 1822, i følge vigselslistene for Vågan. Han er da innerst på Liland. Hun er enke. Ingebrigt dør nok etter 1835, men han dukker nok opp i en av de neste cd-ene fra dis salten.Karen Hansdatter dør før 21/10 1797, da det holdes skifte etter henne. Edias Torlevsen er ektemann, og eneste barn er den tre år gamle sønnen Knud Ediesen. Hvilken kilde har du for det andre giftermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ellers er det nok riktig Ingebrigt du har funnet i 1801-tellinga. Ektefellen Kirsten dør nemlig før 24. november 1817, da det holdes skifte etter henne på Smevik i Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Karen og Berit er neppe søstre. I skiftet etter Marithe Nicolaisdatter i Morfjord fra 1798 er datteren Kari og hennes sønn Knud oppført som arvinger, mens det ikke er nevnt noen Berit/Berte. Jeg finner imidlertid ikke noe skifte etter Marithes ektemann Arent Hansen. Navnet hans passer så godt med Pernilles bror at det jo er en mulighet for at Karen og Berit var halvsøstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Jeg har vel ikke funnet konkret vielse mellom Edias og Berte, skal forsøke å børste støv av fremviseren min i løpet av helga. Når du nevner Marithe Nicolaisdatter Morfjord ektemann, skal det da være Hans Arentsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.