Gå til innhold
Arkivverket

[#2673] Nils Haagensen Sørlie fra Skjeberg


Gjest S. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest S. Kristiansen

Søker etterkommere av amtmann Nils Haagensen Sørlie (f. 1813) fra Skjeberg. Giftet seg 18. mars 1856 med Britta Elisabeth Johannesdatter fra Sverige. Nils hadde barn utenfor ekteskap (Herman Nilsen Ranum f. 7. april 1854). Har ikke funnet Nils Haagensen i folketellinger for Skjeberg. Kan noen andre sitte med informasjon om denne personen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest S. Kristiansen

Jeg er ikke sikker på om har var i live i 1865. Det siste jeg har opplysninger om han er giftermålet i 1856. Har sjekket igjennom folketelling for 1865 (på Digitalarkivet) i nærområdene (Østfold), uten å ha funnet Nils Haagensen. Det er kun i kirkebok for Skjeberg jeg har opplysninger om at han var amtmann. Vil kanskje tro at han da var amtmann i Smaalenene. For det jeg vet, kan Nils Haagensen ha flyttet ut av landet. Neste spor jeg bør gi meg inn på kan være å sjekke kirkebok for utflytting fra Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Magne Grasto

Jeg drar denne opp igjen.Jeg går ut ifra at du ser etter Nils Haagensen på Sørle, da Sørlie ikke finnes i Skjeberg.Hvor i Skjebergs kirkebøker har du funnet at Nils Haagensen var amtmann?Jeg tenkte det kunne være ved den uekte sønnen, Hermans, dåp i 1854, men den finnes ikke i Skjeberg. Hvor har du funnet ham hen?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, S. Kristiansen. I 1999 søkte du etterkommere etter Nils Haagensen Sørlie (f. 1813) fra Skjeberg.Det kan jeg kanskje ikke hjelpe deg med, men det vil kanskje interessere deg at Nils med all mulig sansynlighet er bror av min tippoldemor Juliane Haagensdatter.Juliane er født 01.07.1823. Hun blir døpt 27.07.1823 i Skjeberg Kirke.Broren Nils Haagensen er 11 år eldre. Han er født 16.07.1812, og døpes 02.08.1812 i Skjeberg Kirke.De har også en bror som heter Christian. Han er født 24.01.1814, og døpt i Skjeberg Kirke den 06.02.1814.Foreldrene er Haagen Nilsen og Maria Cristensdatter, Sørle nedre.Har du i løpet av de fem årene som er gått, funnet andre opplysninger om Nils eller familien hans, som du kan dele med meg?Juliane Haagensdatter er moren til Bolette Marie Petersdatter som jeg den 14.02.05 her i Brukarforumet etterlyser dødsdata for.Oppslagene i Kirkebøkene i Skjeberg er gjort av Magne Grasto som prøvde å hjelpe deg i 2004. Han er i slekt med meg. Vi er begge av Grastoætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

-Haagen Nilsen Sørle f. 1780 -1826 er sønn av - Niels Haagensen Rønnild 1744-1814 og Anne Andersdatter 1739-1797( datter av Anders Hansen Sørle) - Niels Haagensen sønn av Haagen Larsen Rønnild v 1710-1792 og Gundhild Eriksdatter 1705-1782.- Haagen Larsen sønn av Lars Haagensen Rønnild og Barbro Anonsdatter.Haagen Nielsen Sørle gift 1811 med Marie Christensdatter 1785 død i Borge 1848 datter av Christen Olsen Guslund og Gjøran Andersdatter. Som enke ble Marie gift 1835 med Erik Andersen Årum. Barn.Niels 1812 , Christian 1814, Anders 1816, Halvor 1819, Anne Marie 1821, Juliane 1823.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Rita. De menneskene du beskriver ovenfor, er familien min. Min mor Svanhild Camilla Winther er datter av Peder Olaf Andreassen som er sønn av Bolette Marie Petersdatter Navestad som er datter av Juliane Haagensdatter osv.Hvis du har flere opplysninger om denne delen av familien min, vil jeg være meget glad for å få del i dem.Se også innlegg 28029 hvor jeg etterlyser dødsdataene til min oldemor, datteren til Juliane Haagensdatter, Bolette Marie. Kan du hjelpe meg med dette også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Karlsen

Dette var interessant. Min mormor Asborg Emilie Hansen(10.12.1891 - 24.10.1971)var datter av Andrine Johnsdatter (Halvorsrød) (29.10.1855-19.06.1932) og Edvard Hansen (Grønli)(16.08.1854 - 7.8.1919). Andrine var datter av Jon Jensen f. 1818 og Anne Marie Haagensdatter (1821-1869) gift i Borge 11.11. 1842. Iflg. noen gamle opptegninger jeg har fått var Anne Marie datter av Juliane på Nedre Guslund og Haagen (Håkon) Sørli. Er dette samme familien? Og vil det muligens si at Juliane var søster av Anne Marie og ikke hennes mor??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Anne Marie er født i 1821, Juliane i 1823. Den Anne Marie som er født i 1821 er altså Julianes eldre søster.At Anne Maries og Julianes mor, Marie Christensdatter, egentlig skulle hete Anne Marie, har jeg ikke sett noe sted. Er det noen som vet bedre, håper jeg å høre om det.Mine tippoldeforeldre, Juliane Haagensdatter og Peter Andersen Navestad, hadde så vidt jeg vet disse barna: Anders (f. 1846), Hans (f. 1847, Marie (f. 1849), Bolette Marie (f. 1851), Johan (f. 1855), Otto (f. 1858, Helene Julie (f. 1861), Anette (f. 1864) og Anton (f. 1866). Bolette Marie er min oldemor.Jon og jeg er åpenbart i slekt. Jeg er interessert i alle opplysninger du måtte ha om denne delen av familien din. Hvis de er for omfattende for Digitalarkivet, kan jeg nås på e-postadressen k-winth@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

S.Kristiansen (1)Niels Haagensen Sørle,Skjeberg, f. 17 juli 1812 var gift med Christiane Jensdatter f.1804 som døde i 1854.Det er mulig at han etter hennes død ble gift med Britta fra Sverige.Jeg vet ikke hvor det ble av Niels etter konas død.At han var amtmann har jeg ikke sett noe sted.KayJeg kan ikke hjelpe deg med opplysninger av 'nyere' tid.Jeg kan vel si det sånn at vi møtes på 'toppen'. Etterkommere av Erik Olsen og Kirsti. Barn: Siri f.1691 ,MORTEN f.1695 , Ole f.1697 ,Ener f.1699,Berhe f.?, GUNILD f.1706Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg vil bare underbygge Ritas siste innlegg ved å si at ved Nils vielse til Britta i 1856 var prestens anmerkning: 'han Enkemand efter afdøde Christiane Jonsdatter. Attest d. 11te Febr. d. A. at der fra Skyfterettens Side intet er til hinder for hans Ægteskab ??'Videre vil jeg uttrykke min tvil når det gjelder hans tittel som amtsmann. Ikke ett sted har jeg kommet over dette, og nå som personen som opprinnelig hevdet dette ikke lenger deltar i diskussjonen, ser jeg heller ingen grunn til å anta at denne tittelen medfører riktighet.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Rita, jeg setter pris på din diskresjon. Jeg tenkte fortrinnsvis på historiske data. Du ser ut til å kunne en hel del om denne grenen av familien min, og kjenner du til mere enn det du allerede har fortalt, så la meg høre om det. Etterkommere av Erik Olsen og Kirsti har jeg notert. Takk skal du ha.Hvis du ønsker å fortelle meg hvordan 'vi møtes på toppen', kan du jo uten å være indiskret, kontakte meg direkte. Se innlegg 12 i denne debatten.Ellers har jeg i likhet med Magne, og flere andre av dere, avskrevet Nils som 'amtmann'. Men hvor ble det av ham? Er det ingen som vet noe - eller kan finne ut noe - om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

KayDet jeg mener med å 'møtes på toppen' er det at min Morten Eriksen f.ca 1695(gift med Aniken Olsdatter) er bror til din Gundhild Eriksdatter (gift med Haagen Larsen Rønnild).Mine kunnskaper om 'nyere tid' stopper med barna til Haagen Nilsen og Maria Christensdatter (8).Det er hovedsakelig anene etter Morten/Anikens sønn Erik Mortensen f.1740 som jeg holder på med.Jeg har tatt med meg søsken og deres ektefeller/barn som jeg har funnet.Jeg vet ikke hvor langt du har kommet når det gjelder Juliane født 1823 og hennes forfedre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg har opplysninger om besteforeldrene, de fleste oldeforeldrene og de fleste tippoldeforeldrene til Juliane.På farssiden mangler jeg imidlertid anene til hennes farmor Anne Andersdatter (1739-1797.På morssiden mangler jeg ett par tippoldeforeldre, nemlig foreldrene til Anders Andersen (f. 1720, g.11.10.1753, d. 1768).Hvis du, Rita, - eller andre - kan hjelpe meg med noe av dette, ville jeg være meget takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg vil annbefale et par bøker som inneholder personer det her blir spurt etter: -Grønnerød 'Aner og slekter i søndre Østfold' 2 bind.-Veel 'Skjebergslekter gjennem 300 år'Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Takk for tipset og for god hjelp underveis, Rita. Jeg ser fram til å kunne fordype meg i disse bøkene som jeg regner med at Frogn bibliotek kan låne inn til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Stian Kristiansen

Hei.Jeg ser at her har det kommet mye nyttig informasjon etter at jeg la inn etterlysningen. Jeg hadde lagt dette litt på hylla, da jeg nå tilfeldig fikk se de nye innleggene. Mange takk til Magne, Kay Olav, Rita og Jon. Magne; Det er nok helt rett det du sier at han det rette navnet er Sørle og ikke Sørlie som jeg hadde skrevet. Jeg er også blitt i tvil om at han var amtmann. Det er fullt mulig at jeg har tydet skriften feil, og iom. som Rita sier at han var enkemann, er det fullt mulig at det var det som sto i kirkeboka. Jeg er ikke sikker på om jeg har notert ”amtmann” fra Hermans dåp eller fra vielsen med Britta Elisabeth Johannesdatter. Herman (min tippoldefar) var født 7. april 1854 og ble døpt i Skjeberg kirke. Jeg har notert meg dåpsdato 25. feb, men ingen årstall. Det rette må være 1855, noe som var lang tid mellom fødsel og dåp. Moren til Herman het Anne Marie Olsdatter og bodde på Gadaas? under Bjørnestad søndre. Fadderne ved dåpen var Berte Jakobsdatter Bjørnestad, Anne Andersdatter Skeberg, Maren Olsdatter Ranum, Nils Hansen Torp, Johan Nilsen Bjørnestad, Andreas Olsen Ranum. Herman giftet seg 5. okt. 1877 i Skjeberg kirke med Sofie Augusta Olsdatter (datter av Ole Andersen Gjellestad og Anne Grete Sørensdatter), og de flyttet ut av Skjeberg 3. mai 1879 til Borge, hvor de fikk 5 barn. Barna tok etter hvert etternavnet Ranum. Herman hadde en halvbror som het Johan Martinsen, født ca. 1859. Jeg har heller ikke funnet noe ut om hvor det ble av Nils Haagensen Sørle etter at han giftet seg i 1856, så det forblir et lite mysterium. Er det noen som vet om Nils Haagensen hadde noen barn i 1. ekteskap ? Tar gjerne i mot ytterligere informasjon om Nils sin familie. Igjen mange takk ! Stian Kristiansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.