Gå til innhold
Arkivverket

[#2790] Petter Baade, f. 1759/4 Bergen?

Gjest Odd Håkon Bjugn
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Pedersen

Så vidt jeg har erfart er det 'ofte' avvik mellom det folk er døpt, hva de bruker selv og hva bokførerne foretar seg. Sikkert er at Johan Lindmarch Baade,f. 1739 i Bergen fikk en sønn Peter Andreas Baade, f. 1763 i Bergen. Dette er den eneste Johan jeg finner i forbindelse med Baadene vi baler med her! Det usikre moment her anser jeg å være: Hvilken Peter Baade var far til Johan???? Der er 3 Peter Baade f. i Bergen 1715, 1716 og 1717(minst en(?)døde ung). I tillegg kom der også en Peter Baade fra Tyskland som trolig var søskenbarn til Daniel Baade, (Ref. Torvald Baades bok om Daniel Baades etterslekt):) Dette Lindmarch-navnet er også interessant. Det var et sokn i Danmark som hette Lidemark!? Noen som har reflektert over dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johs H Hammer

Det kan også for meg, etter hvert, virke trolig at den Peter Johansen Baade fra gården Steine som konfirmeres 1781, 17 år gammel, er samme person som Peter Andreas Baade.Jeg har sjekket kirkeboka for innførslene av dåpene til Peter Andreas Baades barn. De røper ikke farsnavnet til Peter. Men ved dåpen til Hans dukker det opp en interessant fadder: skipper Elling Larsen, Steine. Han kjøpte i 1778 2 våg i Steine av Job Dishington, og fikk bygdefarskontrakt i Bø.Det er jo da mulig at Peter Baade som ungdom hadde fått tjeneste eller var dreng hos Elling før han ble konfirmert. Peter flyttet fra Nykvåg til Svinøya ca 1793. Elling Larsen ble derfor fadder til første barnet som ble født etter flyttingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Atle Andersen

Jeg har lurt på følgende; Hva var det som fikk en ung gutt fra Bergen, kanskje knapt 17 år, til å slå seg ned i Bø, bli konfirmert her (første dokumentasjon som finnes?) og senere stifte familie? Finnes det f.eks noen lokale kilder som sier noe om dette, evt noe internt i familiens slektshistorie? Jeg har ikke klart å finne noe om Peters far, Jan/Johan Baade etter ca 1770 (som fadder ved dåp i Domkirken Bergen, se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=49&filnamn=dp12011719dk&gardpostnr=7899&personpostnr=64453&merk=64453#ovre>Lenke). Av Bergens borgerbok ser jeg at det er en Jan Baade som får borgerbrev 22. mai 1766 som skipper, se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Min t.t.t.oldefar Petter Andreas Baade var ikke den eneste bergenser som kom ukonfirmert til Bø. Da han konfirmeres er en av medkonfirmantene også fra Bergen, Henrich Henrichsen Nasch, 18 år som iflg. Bygdeboka kom som dreng til gården Søberg. I 1830 konfirmeres min t.t.oldefar Albert Berent Martin Ellingsen (skiftet navn til Albrigt), f. i Sandviken, Bergen 1813, i Malnes kirke, Bø. (Da jeg fant konf., fikk jeg min mistanke om at Albrigt og Albert var samme mann bekreftet). Bror til Albert, Carl Martin kom også til Bø ukonfirmert, konf. i Bø k. 1843. Eldste sønn til Petter Baade het Johan Petter, Johan etter bestefaren. Når det gjelder Jan/Johan Baade, kan det jo være han jeg fant i Hadsel, se innlegg 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Inge M Johansen

Litt 'off topic' men; Noen som har funnet sammenheng/slektskap mellom overvraker Daniel Baade og maleren Knut Baade i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.