Gå til innhold
Arkivverket

[#2904] Elisabeth Jensdatter Hess


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Elisabeth var en av min kones 3-tippoldemødre. Hun var født ca. 1738 og ble gift(1) 21. juli 1771 i Eid i Sogn og Fjordane med Christen Nilsen på Midtigard Faleide i Innvik i Sogn. De fikk iallfall 3 sønner: 1.Nils Christensen Hess, f. 1772, sersjant, overtok gården, 2.Jens Christensen Hess, f. 1774, underoffiser, min kones 2-tippoldefar, bodde i Bergen, og 3.Lars Christensen Hess, f. ?, bosatte seg i Kjøbenhavn.Christen døde på Faleide 1782 og Elisabeth ble g(2) med Ole Olsen Hegdal (ca 1754-1822).Christen Nilsen Faleides aner kan følges bakover i flere ledd i bygdebok for Innvik-Stryn. Men hvem var Elisabeth Jensdatter Hess datter av og hvor kom hun fra? Jeg finner flere Jens-ettellerannet-Hess, men har foreløpig ingenting som knytter disse entydig til Elisabeth. Kan nøkkelen kanskje ligge i at hun giftet seg første gang i Eid? Er det noen som kan hjelpe meg her? Takknemlig for ethvert tip! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Kanskje et skudd i tåka, men jeg har en ane som heter Birte Jensdr Hess, født 1727 i Luster eller Hafslo. Far: Jens Nilsen Hess (1675-1742), Hafslo, mor: Lucretia Von Krogh (1694-1741), Luster. Disse finnes på IGI. Jeg er ellers interessert i om det finnes bok eller opptegnelser om Hess-famili(er) i Norge.MVH Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Tor Myklebust

På Grodås i Hornindal er der halde eit skifte datert 30 mai 1778 etter avdøde "fru capitaininde" Elisabeth Hess. Av skiftet framgår at hennar barn er: Inger Hess 50 år og ugift, Anne Hess gift med Anders Korsbreche på Sundmør (fra 1778 lensmann i Sunnylven; min anmerk.), Hendrich Hess stads chirurgus i Christiania, Rasmus Hess regiments feldtskier sammestæds, Lars Hess mesterguldsmeed i Christiania, Elen Hess 53 år ugift og værende i Christiania og Lisbeth Hess gift med Christen Nielsen Faleide. Skiftet har ein netto på 36-15=21 Rdl som dei andre syskena fråseier seg til fordel for Inger Hess som "med stor nøisommelighed i lang tid best haver fortient samme" I kirkebok for Eid er den 28 mai 1778 ført at capitaine Hesses enkefru er død 84 år gl. Lars Strømme (Strømmes samling, Statsarkivet i Bergen) har notert at Elisabeth skal vere fødd Justsdtr. Bii, men har ikkje oppgitt kjelda for denne opplysninga. Når det gjeld kaptein Jens Hess må han vel vere den Jens Jensen som i 1718 vert utskriven til tjeneste i den store nordiske krig 1709-1719 (E. Øvrebø: I kongens tjeneste) og som eg i Strømme sine avskrifter har funne nemd i fleire militære rullar: 1720 Nordre Bergenhus regiment: Jens Jensen Hess 22 år tjent i 2 3/4 år. 1734 Nordre Nordfjordske kompani: Jens Jensen Hess capitain des armes. 1738 samme komp.: Her heiter det at han er gift og har 8 barn. Han har tjenestegjort 1 år som gemen soldat, 15 år som captain des armes og 5 år som fenrik. Og han skal vere fødd på Leirdal prestegard (Lærdal?) I 1743 er det skreve at han er fødd 1698 i Lardal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Tor,Mange takk for meget interessante opplysninger, som var nye for meg. Tror nå at Elisabeth Jensdatter Hess ganske visst må være identisk med Lisbeth, datter av captain des armes Jens Jensen Hess og hans hustru Elisabeth. Og det stemmer nok at moren, Elisabeth, er datter av Just Larsson Bie (også kalt By) og hans hustru Kirsten Krøger. Så får det bli neste utfordring å finne disse personenes foreldre!Om du skulle sitte inne med flere opplysninger om disse anene til min kone, hører jeg gjerne fra deg, gjerne pr. post (adresse ovenfor) eller til e-mail-adressen tophat@online.no Med vennlig hilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.