Gå til innhold
Arkivverket

[#2928] Johanna Johnsdatter, Thingvoll(Sunddalen)Ole Tøll


Gjest Solfrid Vatshaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vatshaug

Er det noen som har kjennskap til mine tippoldeforeldre Johanna Johnsdatter og Ole Tøllafsen. Johanna ble født 1845 i Tingvoll iflg. muntlige kilder. I folketellinga for Vefsn 1875 står det "fødested Tildset, formentlig Sunddalen". Videre står det i den trykte utgaven av FT for Vefsn 1875 "løbet fra sin mann, lever i et slags konkubinat med en gift mann".Denne gifte mannen er Ole Tøllafsen (Tollefsen iflg. muntlige kilder), f. 1836, iflg FT for Vefsn 1875 "fødested Froen%Lom%(?), Sivilstand F (fraskilt). Han var stalldreng hos H.P.Dahl ved Halsøens Dampsaug.Dette paret fikk så vidt vites 4 barn, hvorav den ene var min oldemor, Karoline Olsdatter, f. 1873.Hva som enn skjedde så ble disse fire barna tatt fra dem eller forlatt. Barna vokste opp på forskjellige steder i Vefsn.Jeg finner ikke spor av hverken Johanna eller Ole i tidligere eller senere folketellinger.Hvis noen vet ville jeg være takknemlig for svar.solfrid.vatshaug@mip.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.