Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Solfrid Vatshaug

[#2928] Johanna Johnsdatter, Thingvoll(Sunddalen)Ole Tøll

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vatshaug

Er det noen som har kjennskap til mine tippoldeforeldre Johanna Johnsdatter og Ole Tøllafsen. Johanna ble født 1845 i Tingvoll iflg. muntlige kilder. I folketellinga for Vefsn 1875 står det "fødested Tildset, formentlig Sunddalen". Videre står det i den trykte utgaven av FT for Vefsn 1875 "løbet fra sin mann, lever i et slags konkubinat med en gift mann".Denne gifte mannen er Ole Tøllafsen (Tollefsen iflg. muntlige kilder), f. 1836, iflg FT for Vefsn 1875 "fødested Froen%Lom%(?), Sivilstand F (fraskilt). Han var stalldreng hos H.P.Dahl ved Halsøens Dampsaug.Dette paret fikk så vidt vites 4 barn, hvorav den ene var min oldemor, Karoline Olsdatter, f. 1873.Hva som enn skjedde så ble disse fire barna tatt fra dem eller forlatt. Barna vokste opp på forskjellige steder i Vefsn.Jeg finner ikke spor av hverken Johanna eller Ole i tidligere eller senere folketellinger.Hvis noen vet ville jeg være takknemlig for svar.solfrid.vatshaug@mip.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.