Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2978] Ole Karl Frøseøije,Stortingsmann fra Romsdal 1821

Recommended Posts

Gjest Olaug Dreyer

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med hans fødselsdata og hvem foreldrene var?Jeg finner ham ikke i FT. 1801 på Frøsøen i Hellesylt.(Dengang Norddalen).Han møtte som sagt på stortinget i 1821, men døde før neste sesjon , i 1823. Han var gift med Brit Aamundsdatter Frøysa.Sønnen Olaus er bonde på Frøsøie i 1865.Han er da 52 år.Jeg veit at det ble reist en bautastein for han på kirkegarden i Sunnylven.

• 2 år senere...
Gjest Ketil Harbek

Dette er jo et gammelt innlegg, så det er mulig du har funnet ut av det. Men likevel: I en oversikt over stortingsmenn står gårdbruker O.C.O. Frøsøie (1784-1823) fra Romsdals amt. Den siste O-en indikerer jo f.eks. 'Olsen'. I FT 1801 på Frøsøen i Nordahlen bor Ole Olesen (46) og Pernille Knudsdtr. (51) med 4 hjemmeværende barn. Dette kan (må bekreftes av andre kilder) være foreldrene. Ole Christian på 17 år kan jo godt være hjemmefra - se f.eks. en Ole Olesen (17) i tjeneste på Haram.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.