Gå til innhold
Arkivverket

[#2989] Stensby(e)


Gjest IngerCarlson
 Del

Recommended Posts

Gjest IngerCarlson

Er det noen som vet hvordan navnet Stensby(e) ble til som familienavn. jeg har gjort meg noen meninger, men vil gjene ha det stadfestet. Mine forfedre het Karls. Stensby. De bodde i Seen Skoledistr. i Hole prestegj. Det fantes også en gård som het Stensbyhaugen. Kansje en av mine giftet seg inn på denne gården. Vet ikke hvordan jeg skal finne ut av dette,og som slektgranker blir man jo veldig nysjerrig hilsen Inca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Stensby

Hei - en kollega tipset meg om innlegget ditt. Veldig interessant spørsmål som jeg selv har syslet med mang en gang. jeg har ikke noe svar, kun funderinger. Det jeg vet om ordet -by er at et sted blir hetende -by etter at det er bygget der. Min Stensbyslekt kommer fra Ullensaker, men besteforeldrene mine kjøpte en gård i Lier som het Øverenga på 1800-tallet.Eieren av Øverenga skilte ut dette stedet og bygget seg et hus der, og da ble det hetende Øverby. Det kan vel være noe lignende som har skjedd med Stensby; folk bygget på et steinete sted? og tok navnet deretter. Min bestefar ble ikke døpt Stensby, men Johansen, etter sin far. Det var først da han dro fra gården i Ullensaker at han kalte seg Stensby. Dette er i alle fall mine naive utlegninger, men jeg er svært interessert i å få høre mer avanserte teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.