Gå til innhold
Arkivverket

[#3011] Fam. Michalsen fra Oslo


Gjest Marianne Mæhle
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Mæhle

Jeg har fått vite at mine oldeforeldre het Erika og Emanuel Michalsen, begge fra Oslo. Begge to var født i 1880, han døde i 1943, hun i 1966, jeg vet ikke noen dato hverken for fødsel eller død. De hadde 9 barn. Men jeg finner de ikke i noen tellinger for 1900. Er det noen steder jeg kan se som jeg kanskje ikke har vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Marianne,dersom du er sikker på at de begge var fra Oslo, og du vet at de var født i 1880, er det ingen uoverkommelig oppgave å sjekke kirkebøkene for å finne fødselsdatoene. Dersom du også aner hvor i Oslo de mest sannsynlig ble døpt, blir jo antall kirkebøker du må sjekke færre. Dødsdatoene burde vel heller ikke være så vanskelige å finne dersom du vet hvor de er begravet/bisatt og/eller hvor de bodde ved livets slutt. Men der ligger kanskje ditt problem? Lykke til i alle fall! Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit jo ikkje korleis du har søkt, men det er drøssevis med kombinasjonar, særleg på Emanuel og Michalsen, når det gjeld skrivemåte i tellingane. Om du t.d. går inn på førenamn, vel inneheld og skriv "nuel" i søkjeord, vil du få opp mange variantar. Det kan jo vere at Emanuel hadde eit døypenamn attåt E. Og søkjer du på etternamn "Mi" vil du få skrivevariantar av Michalsen så du har sjekke-arbeid ein stund. Desse døma gjeld for DA; i RHD er det visst andre måtar å få fram slike variantar på.Det enklaste er sjølvsagt om du veit når og kor dei vart vigde. Då kan du finne vigsla i kyrkjeboka. Den vil truleg gje deg god rettleiing i kva kyrkjebok du skal sjå for å finne kor tid dei vart døypte. På grunnlag av det du finn der, kan du gå inn og leite i folketellingane - og hugs at Oslo er vorten mykje større sidan den tid. Ta difor med i alle høve Aker når du tenkjer Oslo 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei på deg! Det første du behøver skaffe til veie er dine oldeforeldres fødselsdato fra en kilde du VET dreier seg om riktige personer. Det finnes flere muligheter: 1) Dersom du vet hvor de er begravet vil en gravsten eller innføringene i protokollene på gravlunden (i byene) eller/og kirkebøkene gi deg en pekepinn. Om gravstedet er i Oslo og fremdeles eksisterer, eller er slettet i nyere tid, vil en telefon til et av gravlundkontorene hjelpe deg. De har en fellesdatabase for hele byen. Her kan du også få oppgitt gravnummeret. 2) Dersom dine oldeforeldre ble værende i Oslo er Oslo Byarkiv i Maridalsveien et bra sted å begynne. For Oslo (og Aker) finnes det kommunalt folketellingsmateriale. Dette er det 60 års klausul på. Om du vet at og hvor dine oldeforeldre bodde f.eks. i 1930 kan du gå inn i folketellingen for å få vite fødselsdato etc. Oslo Adressebok er en god kilde for å finne adressen om du ikke har noen. Håper dette kunne være til litt hjelp. Lykke til! Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ta kontakt med Oslo byarkiv i Maridalsveien. De har folketellingene og adressebøkene for hvert år fra slutten av 1800-tallet og utover. folketellingene er tilgjengelig fram til og med 1938. Har du adressen til oldeforeldrene dine, vil du kunne gå inn på et hvilket som helst år, og finne fødested etc. i tellingen. Har du ikke adressen deres, må du kikke i adressebøkene først. Har du muligheten til å stikke innom arkivet selv, gjør du jobben på en halv time.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.