Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3172] Anders Andersen og Netta Marie Hansdtr. Tjølling

Recommended Posts

Gjest Marianne Hansen

Anders f. jan.1832 i Andebu g.m. Netta F? når. i Tjølling. Finner ikke når de har giftet seg. Har leitet i folketellinger og microfilmer. Anders g.1.g. i Sandar vet at de hadde 2 sønner Ole Martin f. 1859 ogJohan Anton f. 1867. Anders 2 ekt. 3 barn: Edvard Sofus Georg f. 1882, (min oldefar) 2. Hans det eneste jeg vet der at han startet kolonial forretning i Oslo. 3. Karoline Amalie f. 1874, trur hun flyttet til Åsgardstrand og hadde en kafeteria eller butikk der. Kan noen hjelpe meg med dette?? marhans@c2i.net

Gjest Kjell Hamberg

Alt dette må du sjekke selv i kirkebøkene, men ihvertfall:Så langt jeg kan se finner du "din" Anders Andersen og familie på gården Goli i Sandar i FT1865. Den første kona het da Anne Olsdatter, f.1825 i Andebu. (Du må bl.a revurdere fødselsår for sønnen Johan Anton).I IGI finner du at Anders Andersen og Anne Kirstine Olsdatter giftet seg i Andebu 10.7.1855. Der fikk de tre barn: Andrine Lovise, dpt. 14.10.1855, Ole Martin, dpt. 22.6.1859 og Johan Anton, dpt. 24.4.1864.Når det gjelder "Nette Marie" Hansdatter, tror jeg det er henne du finner på gården Løve mellom i Tjølling i FT1865, f.1850."Problemet" med et navn som "Nette" er at det som regel er et familieinternt kort-/kallenavn som av og til kan finne veien til kirkebøker og folketellinger, men ikke alltid. At slike kortnavn sporadisk opptrer i listene bidrar definitivt til å skape forvirring. Når "din" Nette Marie er å finne i FT1865, tror jeg derfor skyldes mer en tilfeldighet (og flaks?) enn at det er hennes egentlige navn.Vha. IGI kan du nemlig finne et giftemål i Sandar den 3.11.1872 mellom en Anders Andersen og Anette Marie Hansdatter. Tro om ikke det er de riktige personene.....

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.