Gå til innhold
Arkivverket

[#3182] Elling Alrichsen (1776-1800) Bergen


Gjest Tor Håkon Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Håkon Moen

Jeg har i flere år prøvd å finne opplysninger om foreldrene til Elling Alrichsen (1776-1800). Han er en av mine forfedre. Det jeg vet om personene er følgende:Han var gift med Maren Bremer Koefoed. Det står "Unkarl og skolapper" i vigselsprotokollen. I ekteskapsprotokollen for Bergen er navnet hans skrevet: Elling Albrictsen. Elling omkom sammen med sitt yngste barn i bygrannen som startet kl. 05.00 om morgenen den 14. februar i 1800. Jeg har funnet lærlingekontrakten til Elling. Den er signert 21.04.1791. Han gikk i lære hos Elias Christophersen. Læretiden var fra 1791 til 1797. Det som er av størst interesse er at hans far har signert kontrakten. Hans far er Albrikt Ellingsen.Jeg finner ikke at Elling er døpt i Bergen Derimot har jeg funnet at Albert Ellingsen gift med Berthe Olsdtr 02.07.177?. Albert er i kirkebøkene oppført som "kiører" og han døde 21.08.1800. Albert og Berthe fikk to barn i følge Digitalarkivet:1774 Anne Martine 1775 Ananias MartinusDen ene datteren til Elling hadde navnet Albertine. Jeg tolker det dithen at faren kan ha brukt navnet Albert og ikke Albrikt.Er det noen som kan hjelpe meg videre. Jeg tror at jeg har funnet riktige foreldre, men jeg har ingen kilde som kan bekrefte antagelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.