Gå til innhold
Arkivverket

[#3233] Tvillinger ?


Gjest Greta Storm Ofteland
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

I folketellingen 1801, Fana, Bircheland Annex, Sælen gard, finner jeg to kvinner 49 år gamle, Marthe Axeldatter gift med Ole Olsen og Aagoth Axeldatter gift med Niels Tollevsen. Har noen anledning til å finne ut om disse to er tvillinger? Det ene barnet til Aagoth heter også Marte. Taknemlig for svar. Hilsen Greta S. O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Greta,Et oppslag i bygdebok for Fana på gården Sælen viser at Marthe Axelsdtr. Bevring, f. 1751, er gift med Ola Olsen Sælen, f. ca. 1780. I DA fant jeg at deres vielse fant sted i Fana 28.05.1780. Da kalles hun riktignok Marthe Axelsdtr. Sælen. Og i Fana vies også Agaathe Axelsdtr. Bevring 01.01.1784 til enkemann Niels Tollefsen Søreide.Bygdeboken for Fana kan i tillegg opplyse at Nils Tollefsen er bruker på Søreide, bruk nr. 3, som han kjøpte i 1779. Han kalles her Nils Tollefsen Greipstad og sies å være født ca. 1752 i Jølster. Han var først gift med enken Marta Jensdtr. Sælen (ca 1725-1783), men har ingen barn med henne. Gift 1784 med Agate Akselsdtr. Befring, f. 1753 i Jølster, d. 1822. Barn: Marta, Sara, Asselina, Marta Serina, Tollef, Aksel og Rakel.Etter dette ser det for meg ut til at Marthe og Aagoth er søstre fra Bevring i Jølster, men ikke tvillinger. Aldersangivelsene i FT 1801 er jo ofte noe unøyaktige (men det kan de også være i bygdebøker!). Men dette kan sikkert kirkeboken gi korrekt opplysning om.Lykke til og vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Hans M. og takk for svar. De to Axeldøtrene er kanskje søstre eller tremenninger. Ser at det er flere menn med fornavn Axel i Jølster. Dette får jeg sjekke som du nevner i kirkebøkene til sommeren. Det var fint at du listet opp navnene på barna til Aagoth. Kan du om du har tid, finne ut i bygdeboken om Marte og Ole fikk noen barn mellom 1780 og 1787? Disse var antagelig "flyttet ut" i folketellingen i 1801 dersom Marthe og Ole fikk noen i dette tidsrommet. Hilsen Greta S.O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit ikkje om Marthe og Aagoth var korkje sysken eller tvillingar, men det veit Nedrebø. Derimot veit eg at Ole Olsen Sælen og Marthe Axelsdtr. fekk desse borna fram til 1799:Ole 240880Martinus 051182Marta 241083Hans Marthinus 1108 85Anna 080389Axel 200490Giertrue 250792Marthe 221195Om dei fekk fleire born etter det, vil kan hende framgå av 1801. Sælen ligg i Fyllingdalen og var stort sett driven av jølstringar i lange periodar. Men som sagt, Nedrebø er den som veit mest om folk derifrå, så eg reknar med at du ganske snart vil få vite meir om dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Axel Andersen Bevring i Jølster var en produktiv mann og fikk 13 barn. Fantasien var det kanskje verre med, for flere av barna fikk samme navn! Det gir oss en del bry.Axel giftet seg i 1734 med Agate Jespersdatter Flatjord, og de fikk barna: Christi i 1735 (hun drog til Bergen), Rasmus i 1737 (han døde tidlig), Jesper i 1739 (han drog til Rørvik i Vefring), Berte i 1741 (hun drog til Nesskog i Vefring), Anne i 1742 (hun drog til Unneland, Haus), Sakkarias i 1744, Anders i 1745 (død tidlig), Agate døpt 8. mai 1746 (hun vokste opp og drog til Fana, var gift med Jacob Knutsen hadde datteren Rakel), Nicola i 1748 (ble boende i Jølster) og Marte, døpt 11. april 1751 (som drog til Fana og ble gift med Ole Olsen).Så døde Agate Jespersdatter, og Axel Andersen ble gift med Randi Knutsdatter. De fikk tre døtre. Den eldste datteren fikk navnet Agate etter farens første kone. Hun står ikke innført i kirkebokens liste over døpte, men er født ca. 1753. Hun drog til Fana og giftet seg med Nils Tollefsen. Datter nummer to i dette ekteskapet var Synneve, født i 1755, og i 1759 fikk de en datter til som fikk navnet Marte. Både Synneve og den yngste Marte drog også til Fana!Den eldste Agate og den eldste Marte er altså helsøstre, og begge bosatte i Fana. Den yngste Agate og den yngste Marte er også helsøstre, begge bosatt i Fana, men halvsøstre til de to forannevnte.Marte Axelsdatter gift med Ole O. Sælen, og Agate Axelsdatter, gift med Nils Tollefsen er altså ikke tvillinger, men halvsøstre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo igjen, Greta,Nå er det ikke mye å tilføye, som du ser. Men siden jeg sitter med bygdeboka og du ikke synes å ha den i nærheten, bare et lite tillegg om det har interesse: Ole Olsen Sælens kone Marthe Axelsdtr. Bevring, døde 1805, og Ole ble gift i 1806 med Rakel Jakobsdtr. Bevring (f.1766 i Jølster, d.1843 i Bergen). Omkr. samme året flyttet han fra hovedbruket til Sælemyr. I sitt nye ekteskap sier bygdeboken at han fikk 3 barn, en sønn Ola, som flyttet til Bergen, og to som døde små. Ola døde 1822.Vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk til alle for alle opplysninger i saken. Det var til stor hjelp. Holder på med å male et slektstre til min mor som fyller 80 år til sommeren. Det er mange detaljer som skal på plass. Til Hans M. Siden du sitter med bygdeboken, kan du være så snill og se hvor Marte sin mann, Ole Olsen Sælen var ifra? Er han opprinnelig fra Fana? Må antagelig skaffe meg bygdebøkene fra Fana. Hilsen Grata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hallo Greta,Det bygdeboken kan opplyse er at Ola Olsen Sælen (1758-1822) var sønn av Ola Olsen (1719-1768) og Marta Jonsdtr. (Som enke flyttet hun til Søreide. Der ble hun første kone til Nils Tollefsen Greipstad, f. i Jølster ca 1752, som senere ble gift med Agate Akselsdtr., se tidligere innlegg). Det sies intet om hvor denne Ola senior kom fra, men han var forpakter på Sælen fra 1758, det året sønnen Ola ble født. Ola senior druknet i 1768. Ola junior var forpakter på Sælen ("Hovedbruket") 1780-1803. Fra 1806 var han husmann på plassen Sælemyr under Sælen. Hva han bedrev 1803-06 sies det intet om, og heller ikke får vi vite hvorfor han "degradertes" til husmann.Det var flere jølstringer på Sælen: Johannes Gundersen Dvergsdal, f. ca 1699 i Jølster, var forpakter på "Hovedbruket" ca 1737-55, da han flyttet bort. Han hadde tidligere vært på prestegården (1734) og senere forpakter på Rå. Og etter Ola Olsen senior var Morten Gregoriussen Søfringshaug (f. 1755 i Jølster, d. på Sælen 1793) forpakter på Hovedbruket på Sælen 1782-1793. Han var der altså delvis samtidig med Ola Olsen junior.Ola Olsen juniors sønn Ola Olsen "super-junior", f. ca 1780, var også forpakter på Hovedbruket, Sælen, fra 1804 til 1809, da han flyttet til N. Fyllingen og senere til Bergen. Og i den samme perioden, 1804-1809, var enda en jølstring forpakter på samme sted, nemlig Tollef Pedersen Gjesdal, f. 1768 i Jølster, d. 1822.På denne bakgrunn var det kanskje en tanke å lete etter Ola Olsen seniors "opprinnelse" i kirkebok for Jølster, om han da ikke finnes i Fana?Vennlig hilsen Hans M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Takk for de siste opplysningene i saken. Det var litt av et slektskap i familien. Når det gjelder "degraderingen" fra pakter til husmann så ser jeg at sønnen "Super junior" Ole gifter seg i 1804. Kanskje det var på tide å ta det litt med ro og la sønnen overta...kanskje. Takk igjen til alle som har svart og kommet med opplysninger om jølstingene i Fana. Utrolig interessant også sett fra en samfunnsmessig vinkel. Med hilsen Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.