Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

[#3251] Verbror, stykmor?

Recommended Posts

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Jag försökte lägga in ord i ordlistan men det verkar inte fungera, tror jag. Jag försöker även på gammalt beprövad sätt. I Bömloboken stöter jag på orden stykmor och verbror, verson. Är det styv eller svär- mor,bror och son det gäller?Även ordet åtte skulle jag gärna vilja ha förklarat för mig. Tacksam för hjälp. mvh Kerstin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

verbror = svoger versøster = svigerinne verson = svigerson vermor = svigermor verfar = svigerfar etc.stykmor = stemor etc."åtte" er truleg den nynorske preteritumsforma (fortid) av "å eiga." Den vanlege bokmålsforma i dag er "eide" av "å eie."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Andersen

'åtte' er ganske riktig preterium, men av 'å eige'. Dette verbet med bøyning finnes i den oppgitte ordboken, men søkemulighetene er jo så som så når 'åtte' kun finner tallordet og ikke det bøyde verbet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

Tor Andersen: Sidan du byrja:-) Nokre nyttar a-infinitiv, andre nyttar e-infinitiv. Eg nyttar a-infinitiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tor Andersen

Som bergenser har nynorsk aldri vært min sterke side, spesielt ikke a-endinger %-o). Det var derfor ikke noe forsøk på kverulering, men kun en saksopplysning for å henvise til oppslagsordet i den refererte Nynorsk-ordboken. Der fant jeg ikke 'å eiga'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jo Rune Ugulen

Det vart ikkje oppfatta som kverulering heller, og eg såg du tok "smiley'en" som var inkludert. Du har forøvrig rett i at a-endingane i infinitiv ikkje er å finna som eigne oppslag i ordbøkene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.