Gå til innhold
Arkivverket

[#3367] Hvordan finner jeg foreldrene til en adoptert slek


Gjest Tarjei Kidd Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Hei, jeg skrev et innlegg i dette forumet for noen dager siden ("Hvem er Anna Christensen?"). Jeg har ikke fått noen svar. Anna Christensen var sannsynligvis den egentlige moren til adopterte Laurits Olsen (eller, han hadde pleieforeldre), min tipp-oldefar. Det jeg lurer på er hvor jeg bør lete for å finne ut mer om denne adopsjonen. Offisielle lister, kirkebøker, hva?MVH Tarjei Kidd Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har lest alle innlegga dine. Du kan jo sjekke om Lauritz var fødd i Strinda ved å få tak i filmane for kyrkjebøkene i Strinda. Dei kan du låne inn til biblioteket der du bor. Elles er jo Hovdenak ein stad på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Hvorvidt det ligger et sted på sunnmøre som heter Hovdenak aner ikke jeg noe om, men uansett så har du også et sted like utenfor Molde som heter Hovdenak, like ved Nesjestranda (Skålahalvøya). Tror kanskje kirkesognet her blir Weedøe i 1801, Veø i 1865/1900 folketellingen. Kirken ligger på Nesjestranda, men der fantes også en gammel middelaldersk stenkirke på øya Veøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Ser nå ved litt søk at Hovdenak ligger under Bolsø prestegjeld og ikke Veø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tarjei Kidd Olsen

Takk til Solfrid Vestaberg Ormøy og Bjørn Davidsen! Når det gjelder Hovdenak, har jeg søkt litt på dette selv også. Men det har ikke hjulpet meg så mye med adopsjonsspørsmålet. Jeg har fått det lokale biblioteket til å låne inn kirkebøker fra Strinda og den relevante perioden, så håper jeg at jeg finner ut mer på denne måten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.